Tuesday, November 12, 2013

Resepi Bubur Ashura/Bubuq Sora Versi Kedah


Assalamualaikum..bersiaran di pagi2 buta..org lain tgh tido,aku lak baru nak update..
Nak wat camner ank2 tido nihla sng nk buka lappy..klo x aku on9 kat fb ke cari rcp guna nset ajer..lappy mmg xbuka..
Nak masuk pic pon jenuh berejam juga kat blog ni,sbb tuh aku agak kemalsan disamping aku nih yg mmg mls dah tu kan,hehe..klo kat fb mmg cpt ja post pic Masakkan aku tu..kdang klo 3kli msk,3kli la ltak pic,tapi klo ade yg mnta rcp tu mmg lmbt juga kdang nk bgi,sbb ssh ar nk copy2 gna nset,kdang tu mls nk taip rcp..Tah la kdang tu xterlayan juga pm2 kat fb yg mnta rcp n tnya itu ini..aku pon xla pndai mna n msih blajaq2 lagi nih,bkn nk nyombong ka nak kdekut rcp ka,tapi kekangan masa pon ya juga..
Kdang tu yg simple2 pon xkanlah nk tnya kan,cer la gugel jerk cari,xyah la nk mnja sgt semua nk disuap..ermm kdang tu pm suh aku translate kan sbb ktanya xbape fhm omputih,huhu aiii pong xla pndai pongg,Ah malas ah nk layan semuanya..smpaikan ade yg aku wat dek jaa..Huhu..Xterlayan weh..
Aku mmg suka ltak pic yg aku msk blh kta setiap ari kat fb,sbbnya sbgai kenangan n tatapan aku n ank2 nnti,kdang xde idea nk msk tgk pic2 lma dah dpt idea,tapi nih smua bnda yg ltak semua nk rcp,ermm penat den..Klo yg mmber2 rapat n kenai mmg aku layan ja,tapi kdang tu tegur sapa pon x,mnta rcp pon ayat komain aih,geram gak kdang,amboii cam kita nih bila ltak pic mmg wajib ltak rcp ja,adakah aku nih dibayaq,huhu..Mcm2 kan manusia ni..
Pnjng lak naip pagi2 buta nih,meh la tgk rcp pula eh..
Tingin nk mkn bubuq sora nih gugel2 ngan nset tgk kat sini,tapi skli tgk rcp utk nk kndri leh la kan 1kg tpung kan..last2 cll mak,mak aku kta kna bgi keras n kurangkan sukatan air dri kuih talam..aku pon agak2 jala wat nih..alhamdulillah mnjadi n sedap pada tekak aku..
Kak Mashitah dah try,anda bila lagi,hihi..

Bubur Ashura/Sora Versi Utara Kedah
Resepinya

bahan:
2 Cwn Tepung Beras
3 cawan santan pekat campur secubit garam
2 1/2 Cwan Air
Gula pasir ikut manis
Gula merah n Nesan/Gula Gerek(Sy letak nesan 2keping n gula merah 2sdu besar)
Kacang Kuda Direbus empuk
Keledek Dipotong Dadu n Direbus Empuk
Kacang Hijau Direbus Empuk
1 Btg jagung
Pisang Raja di potong Dadu msk last
1sudu besar Biji Sagu
Daun Pandan 2 ke 3helai

Bahan2 lain yg anda suka sprti Nangka,Durian ke ok juga..


Time nih xmsak lagi ni,pnat juga nk mngacau tu..

cara:

1.Masak air, daun pandan yg disimpul dgn gula melaka,nisan n gula pasir hingga gula hancur n mndidih.
2.campurkan tepung,air gula n santan kacau sebati .Aku blend jerk
3.Tuang adunan tadi ke dlm periuk@kuali yg sesuai..
4 panaskan dengan api yg perlahan
4. setelah mendidih masukan kesemua bahan2 tadi
5. kacau sehingga pekat dan rasa manisnya kalu keras tambah sedikit air lagi..
6.Bubur yg telah betul2 masak TIDAK MELEKAT d periuk..Klo melekat lagi tu mmg kna kacau lagi ya..
7. Angkat dan tuang dalam loyang , Api jgn dipadamkan smp selesai letak dlm bekas..sejukkan dan potong lah ikut suka.



2 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

aduh terliurnya CT... dah lama tak merasa bubur asyura versi utara ni.. dulu masa zaman sekolah mak akak selalu dok berpakat ngan jiran2 kacau asyura beramai2... akak suka versi utara ni lagi banding ngan versi Tganu... hehehe... sebabnya.. akak suka dlm bubur tu ada ketulan2 pisang.. mmg sedap bila tergigit pisang yg masam2 manis tu.. hehe.. dulu sebelum pindah rumah sendiri pernah gak buat bubur ni dok agih2 kat jiran2.. skrg ni ngapalah malas yg amat nak buat... tenaga dah kurang kot.. letih nak kacau sorang2... akak simpan dululah resepi ni.. akak punya resepi lama2 semua simpan dalam disket.. skrg mana ada komputer yg ada lubang utk masuk disket dah.. semua guna pendrive.. hehehee.... terkubur mcm tu jelah resepi2 simpanan akak dulu tu.. hahaha..

Unknown said...

Kakpb tengok kwn2 buat kan, siap teringat2. Beli brg pun tak lengkap lagi tu haa. Nak buat juga nanti walaupun tengok CT buat mcm letih je, kena kacau sampai kering ye?
Serius tak pernah makan yg ni, biasa mkn yg kelantan punya, tak suka sgt.