Wednesday, April 3, 2019

Resepi Kari Ayam Yang Sedap,Pekat ,Mudah &Senang Nak Buat

Hi hampaa rajin plak aku pagi ni nak post rcp kari plak weh.Hahaa mudah2an aku nk terus rajin n istiqomah  no..Tapi tuhla kalo bz mmg xdan aih n mood pon malaih ja nak update blog..
Tapi hampa jgn risau kat Utube  Channel  aku salu ja update.. Hampa singah2 la kat sini salu na.. YouTube Channel Aku

Wokey hampa xdan nak senang pnjng2 byk bnda nk kna buat lagi ni..
Kat bawah ni rcp kari ayam pekat yg sedap cara aku na hampa..

Resepi Kari Ayam Yang Sedap,Pekat Dan Senang Jer nak Buat

Kari Ayam Aku Kat YouTube

1/2 Ekor Ayam
3 Biji Kentang
Minyak Masak
4 sekawan
1 Biji Bawang  Besar  DiHiris
Daun Kari
1@ 2 Batang Serai Di Ketuk
3 Ulas Bawang Putih *
5 Biji Bawang Merah *
1inci Halia*
1 Inci Lengkuas*
(Yg bertanda* di tumbuk@di blend)
4 Sudu Besar Rempah Kari
1 Sudu Besar Serbuk  Cili
1/2 Sudu Besar Serbuk Ketumbar
1/2 Sudu Besar Serbuk  Jintan Manis
Santan Secukupnya
Air Secukupnya
1@2 Sudu Besar Kerisek
Gula Gerek/Nisan Sedikit
Serbuk Pati Ayam
Garam Secukup  Rasa

Cara2
Alaaa xkan hampa xtau kut.Tumis 4 sekawan dengan sedikit minyak.
Masukkan  Bawang  Besar hiris. Dah layu ckit letak la daun kari.pastu Serai
Pastu hampa masukkan bhn * yg ditumbuk tu..
Dah Garing ckit hampa masukkan  rempah kari n serbuk cili yg telah di bancuh dgn sedikit air.
Masukkan juga serbuk ketumbar  dan serbuk Jintan manis..
Tumis sampai garing dan pecah  minyak.
Masukkan Ayam.Gaul data n biar ayam klr air dahulu baru masukkan santan cair..
Masukkan kentang,kerisek.gula Gerek dan santan pekat.
Letak Garam Secukup  Rasa
Siap
Nak lebih detail cara nk memasak.Blh tgk di Utube Channel  aku na..YouTube Channel Aku

No comments: