Thursday, August 26, 2010

Nasi Goreng Oregano


Nasi goreng wat utk brbuka ari rabu bebaru nih..Xprnah lagih wat nasi goreng letak dry oregano nih,sllunya klu wat pizza@spagheti letak la..1prcubaan yg menarik..Resepi nampak sempoi jer,tapi sedap..Aku wat 1pinggan jer utk aku..Untuk hubby aku goreng nasi goreng yg jenis len,tkut dia xsuka lak..Resepi aku amk dari blog kak ummi..Tq kak share resepi nih..Aku c/p jerla resepi dari umah kak ummi ni ya,utk rujukan dimasa akan datang..


NASI GORENG OREGANO (Kak ummi)

Bahan:-

* 3 mangkuk nasi putih
* 150 gm daging - dihiris nipis/kecil
* 5 tangkai cili padi - diketuk
* 1 biji bawang besar Holland - didadu
* 3 ulas bawang putih - dicincang
* 1 kiub pati ayam
* 1 sudu teh lada hitam yg dikisar
* 1/2 sudu teh lada sulah
* 1 sudu makan dried oregano
* 2 tangkai cili hijau - dipotong serong(aku letak cili merah,yg hijau xda stok)
* 1 biji telor
* 1/2 batang lobak merah - dihiris halus btg mancis
* 1 1/2 cawan air - untuk rebus daging
* minyak untuk menggoreng nasi

Cara-Cara:-

1. Masukkan air dan daging yang telah dibersihkan di dalam kuali untuk menggoreng nasi. Rebus/masak hingga daging empuk dan air dalam kuali hampir2 kering.
2. Bila air telah kering, terus masukkan minyak dalam kuali yang berisi daging tadi dan goreng sekejap daging.
3. Masukkan bawang besar dan bawang putih dan kacau hingga bawang layu.
4. Masukkan kiub pati ayam, lada hitam, lada sulah, lobak merah dan oregano. Kacau.
5. Masukkan nasi putih dan kacau rata sekejap sebelum masukkan garam secukup rasa.
6. Kemudian tolak nasi ketepi kuali sikit dan pecahkan telor di dalam kuali. Gaul rata dengan nasi.
7. Kacau balik nasi hingga nampak berasap masukkan cili hijau. Kacau rata sebentar dan tutup api. Hidangkan.

No comments: