Wednesday, August 18, 2010

Puding Kastard Berkuah Coktail



Salam..Alhamdulillah dah 8ari umat Islam semua berpuasa..Wlpun alahan aku ni kkdang masih da tetapi,kewajipan kita sbg umat Islam waaaaajib la kita tunaikan..Kekadang tuh pas ja mkn sahur@buka puasa,terus ja muntah..Tension tu,tension la juga kan,tapi kena la byk besabar di bulan yg penuh keberkatan nih kan..
Sebenarnya puding nih aku wat utk berbuka 2nd day ramadan bebaru nih..Nila 1st time aku wat puding,alhamdulillah menjadi,n resepi nih sedap sgt..Pengkritik ttp aku pun ckp sedap..Resepi cam besa la aku c/p jer..Kali nih dari blog kak Wan..Tq kak ats resepi nih.. Aku wat half jer dari resepi n kat atas lak aku letak jelly perasa laici..Ermm lagi bertambah sedap..


Sos Kastard
400ml susu sejat Ideal
200ml air
200ml sirap cocktail
200gm gula
1 biji kuning telur
1 tsp esen vanilla
2 tbsp tepung kastard
1 tin fruit cocktail (asingkan sirapnya)

Cara-cara
Satukan semua bahan sos kecuali fruit coctail, kacau hingga gula larut kemudian tapis dan masak diatas api perlahan hingga agak pekat, Angkat dan sejukkan di dalam peti sejuk.

Puding Kastard
140gm tepung kastard @ 1 cwn
1/2 tsp garam halus
1200ml air
2 tbsp gula/2 tbsp susu pekat manis

Cara-cara
1. Campurkan semua bahan puding dan tapis. Masak diatas api sederhana sehingga menjadi pekat dan berkilat.
2. Basahkan dulu acuan dan letak sedikit fruit cocktail di dalamnya. Tuang puding ke dalam acuan dan hentakkan sedikit supaya rata ke dasar acuan. Buat hingga habis apabila suam sedikit sejukkan di dalam peti sejuk.
3. Keluarkan dari acuan dan hidang bersama sos kastard dan fruit coktail. Sedap dimakan sejuk.

Aku xda buah coktail,so aku potong2 buah laici dlm tin n buah pic jer..