Wednesday, August 8, 2012

Tiramisu Again ^________^

Assalamualaikum...

wat lagi tiramisu nih kira dessert time berbuka ari selasa lah nih..Mkn bersama bakso kat bawah nun..B4 nih pernah dah wat disini..Kali nih wat sadis sungguh sbb bhn2 semua dah nk exp n dah exp pon hahahah..whipping cream dah exp 2ari,aku xpasan ler plak,bantai jer guna,pastu bla nak celup sekut jari wanita kat dlm air nescafe lak,buka2 botol,tgk2 dah berkulat,adoiiiyaaiiii nmpk sgt xnah buka n mnum kan,yerla kat umh nih nescafe mmg kureng..bli arituh sbb nk wat kek lpis jer pon,hahha..pastu terus amik coffee 3 in 1 bncuh ngan air pnas n rendam sekut tuh,adoiiyaiiii,mcm2 toi,nih kes lama sgt duk peram  bhn2 ler nih..pastu sekut jari wanita nih lak mmg nk exp dah pon 15hb nih,haahhaaha..adoiiiyaiii,pasni pkal jadi habuan cik tong ler..





 Erm walaupon da yg nk exp n dah exp,dapat jugalah aku merasa tiramisu nih,erm lagi 1 stoberi filling pon ckp2 1 cup tuh jer,pastu yg lagi 3 cup aku guna blueberry filling..
Comot jer rupa tiramisu aku nih,wat sambil kalut2 ngan ank2,nan duk pnjat krusi tgk aku wat,sambil tangan duk gagau n cuit2 tiramisu aku nih,pastu syifa lak duk pnjat tangga,ermmm mmg haqhu biru n kelam kabut sungguh..
Rcp kut ada yg berkenan nak try aku copy blk dri n3 aku yg lepas eks..tq wat kak tun sebagai tuan punya rcp n kak nor sbg sumber rujukan..
 
STRAWBERRY TIRAMISU (versi asal Blueberry Tiramisu)
resipi : Rabiatun 
sumber : K.Nor@SecubitGaram
Bahan untuk syrup: (dapat 4 cup spt di atas)

150 g blueberry (strawberry) filling
80ml air suam
2 tbsp gula ising ~ optional klu nak manis sikit
sedikit parutan kulit lemon ~ optional

Bahan2 lain:
250g cream cheese
125g whipped cream
125g whipping cream
50g gula icing~ shiffted
1 peket biskut tiramisu
sedikit buah blueberry segar ~ ni Tun tak letak sbb takde stok.
Aku add 1sdb plain yogurt

Cara:
1). Mula2 sediakan syrupnya. Campur kesemua bahan dan kacau sebati. Ketepikan.
2). Pukul cream cheese hingga gebu. Masukkan gula icing, pukul seketika.
3). Campurkan kedua2 whipped dan whipping cream. Pukul hingga agak pekat dan sebati.
4). Campurkan krim yang dipukul tadi ke dalam adunan cream cheese. Kacau dengan spatula hingga rata.
5). Cara untuk melapis : Mula2 letak sedikit syrup, kemudian susun biskut dan letak cream ke atasnya. Boleh juga susun buah jk ada. Ulang hingga adunan habis dan ikut suka nak berapa banyak layer pun. Kalau nak buat asing2 cup by cup mcm Tun pun boleh..lagi senang nak serve. ye dak :-)



3 comments:

Rohah said...

wow..ada tiramisu..suke, suke..

EmbunRosaliza said...

Assalam Ct, kalo exp, tak berkulat ok je kan hehe, tu la byk sangat barang2 heheh, sedap nya

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

aduhai.. ni dessert makan bakso ri tu ke? terbaekklah!

nampak sedap sangat CT, ada lagi tak???