Tuesday, August 24, 2010

Burger Malaysia


Aku kalu p psr ramadan sllu la beli burger malaysia nih,wlpun kkadang xsedap n liat jer,tapi beli juga..Baru2 nih aku da tgk dlm blog kak izah,dia da wat kuih nih,so aku pun trs la c/p resepi..Baru nih baru la aku brkesempatan nak wat kuih feberet aku ni..
Asa cam dah xsabaq nak brbuka la,nak merasa kuih nih..Doulu2 aku prnah wat,tapi men taram jer,xda sukatan n resepi la,time sejuk tuh dah liat la ckit..Tapiiiiiiiiii,resepi nih mmg marbeles,sbb time sahur pun aku melantak benda nih,ttp maintain gebu n lembut jer..Pasni aku akn still ngan resepi ni jerla,xmo tukaq2 resepi lagi..Kak izah syg,sy c/p resepi nih dari blog akak yer..resepi ni asal dari Kak Yani MYR..TQ SGT ATS RESEPI NI YA..

sumber: Kak Yani,C/P Kak Izah

BURGER MALAYSIA

Bahan-bahan (8 biji):

200gm tepung gandum
140 ml air
2 sudu besar butter/margerin-(Aku guna shortening)
2 1/2 sudu besar gula
2 sudu kecil yis
1/2 sudu kecil garam

Inti:
Sambal tumis ikan bilis
timun/salad(AKU XLETAK,XDA)


caranya:

1.Masukkan ke dalam mangkuk ke semua bahan-bahan . Uli sehingga tak melekat kat tangan. Buat bulat besar. Biarkan kembang 2 kali ganda.
2.Lepas tu , tumbuk-tumbuh doh roti tadi untuk keluarkan angin. Kemudian bahagikan kepada 8 bahagian. Buat bentuk bulat.
3.Biarkan naik 2 kali ganda lagi. Kemudian goreng dalam minyak yang sederhana panas sehingga kekuningan.
4.Belah 2 roti yang dah masak tapi jangan sampai terputus. Isikan dengan sambal bilis dan juga timun yang dihiris nipis-nipis


Burger Malaysia sedang d goreng

No comments: