Wednesday, May 16, 2012

Nasi Ayam Bakar Ala Mediterranean

 Assalamualaikum..

Selamat petang semua..Moga anda semua sihat2 selalu ya..Dah 2mggu lbh blk dari sarawak nih la n3 1st aku utk bln 5 nih..Xsihat,pastu kemalasan n mcm2 sebab jugalah penyumbang kepada xberupdatenyer blog nih..Terima kasih yg xterhingga kpd yg masih sudi berkunjung ke sini ya..

Sekarang nih pon aku jarang2 juga memasak,rasa malas sgt2,ditambah lak ngan morning sickness yg xabis2 g ni.Sekbek hubby faham n tapau jer pa yg aku rasa nak mkn,Nasi2 nih mmg aku kurang selera sgt nak mkn,selalunyer hb tapau nasi utk dia n utk aku makanan yg len dari nasi..Ngengada sungguh tekak aku skang nih,huhu..


Erm nasi nih menu lunch arini aku masak utk hb tersayang,berselera sungguh dia mkn,siap bertambah2 lagi,anak2 pon berselera sungguh bila aku suapkan depa jab tadi,aku lak rasa semulut jer,nanti2 baru nak mkn,coz tekak rasa loya jer..Besalah kan kalo peknen nih,yg org kata sedap kita xselera lak nk mkn,tapi Alhamdulillah syukur hubby n ank2 suka sgt..

Terus terang ckp semulut yg aku rasa tuh mmg sedap,cuma tekak aku nih jer xleh terima nasi skang nih..Nasi nih da iras2 nasi tomato sikit,aku amk kuah ayam tuh sikit utk masak nasi nih,pastu ayam aku bakar asing n pas dah garing baru bakar kjb ngan nasi,bakar kejab wat syarat jer,hehe..

Tima kasih kak madihaa n semua yg terlibat diatas resepi nih ya,terutamanya puan punya resepi..Sy kongsikan disini pula ya..
Nasi Ayam Bakar Ala Mediterranean 
(Resepi Hajjah Suraya Bee M Ibrahim)
Sumber 2:- Kak MaDiHaA
Bahan A:( Lauk Ayam)
10 kpg ayam*
1 sm madu*
1 st serbuk lada putih*
1 ibu jari halia**
5 ulas bawang putih**
3 biji bwg besar**
1/2 cwn hirisan daun ketumbar
1 st serbuk ketumbar
1/2 st jintan putih.
1/2 st jintan manis
1 x 140g tin tomato puri
1 st gula perang
2 sm tairu, dipukul sebentar (MaDiHaA ganti dengan susu cair + sikit perahan limau nipis yg dibiarkan sebentar = buttermilk?)
2 sm badam kisar (MaDiHaA ganti dgn 1 sudu besar serbuk kas kas)
2 sm minyak sapi
garam dan serbuk lada putih.
Perap bertanda* selama 15-20 minit
Kisar bertanda **


 Makan juga ngan acar limau,bertambah2 en hubby ai,hehe..Kuah2 len malas lak nak msk,so mkn kering jer,time nak mkn letak juga kuah ayam yg aku letak asing tuh.

Cara:
Tumis bahan kisar dalam minyak sapi. Masukkan tomato puri, jintan putih + jintan manis + serbuk ketumbar, gula perang dan hirisan daun ketumbar. Masukkan tairu dan badam kisar, tumis lagi sehingga sebati. Kemudian masukkan kepingan ayam dan masak sampai 3/4 empuk. Tuang sedikit air di sekeliling kuali utk memudahkan minyak terbit. Tabur garam dan serbuk lada putih.

Aku wat juga kambing bakar selain dari ayam tuh..Feberet en hubby nih..

 
Bahan B:( Nasi)
750ml stok ayam (air + 3 kiub stok ayam)
500g beras basmathi, cuci bersih, toskan.
2 sm minyak ( samada ghee, canola atau olive oil)
3 biji capsicum - merah, hijau, kuning(hiris) (MaDiHaA tak letak ~ non stock!)Aku pon  xletak,just letak cili ijo jer
1/2 cawan sos tomato, 
1/2 cwn kismis
1/4 st serbuk buah pala 
1/4 st serbuk kayu manis
1/2 cwn hirisan badam bakar(Aku letak gajus)
*Aku letak juga sedikit kuah dari ayam utk memasak nasi

cara:
Didihkan stok ayam dalam periuk. Di samping itu panaskan minyak dlm kuali dan goreng beras selama 1 minit. Masukkan sos tomato, serbuk buah pala dan kayu manis serta garam. Kemudian masukkan capsicum dan kismis. Goreng sehingga bergaul rata. Padamkan api dan langsung tuang beras goreng ke dalam stok ayam yg sedang mendidih. Tutup periuk dan masak nasi hingga kembang tapi tak kering. (aku masak dalam rice cooker sampai nasi masak ~ MaDiHaA ikut sama juga)
Sesudah nasi masak alihkan ke casserol dan bakar pada suhu 180C selama 15 minit. Keluarkan dan sendukkan kuah ayam atas nasi, kemudian aturkan ayam atas kuah. Bakar lagi 15 minit atau sehingga ayam masak. Sesudah masak tabur hirisan badam. Permukaan nasi haruslah garing dan lembab di dalam. Hidang panas.
 

10 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

seronoknyerrrr baru blk dr jenjalan yer... dah update lom gambar kat sarawak kat fb? hehehe....

nasi ni mmg sedap sgt2... cuma tak berkuah jer.. tp tetap sedap anak2 akak pun semua suka...

Liza said...

bestnya g cuti2 sarawak....hihihihi
nmpak nasi ni mmg best, akk pun dah terliur ni, ada lagi tak? hihihihi

tun_telani said...

wahhhh.... menu special nihh.. mmg nmpk sedap sgt! letak la n3 special masa jalan2 aritu =) byk ke shopping?

Mas said...

wahhhh ct..
sedappnya..
dah boleh masak yerk...
take care yerk....

Yana Shaiful said...

ct..rindu sama kamu hehee.. bestnya dia p jln2 g..mst byk shoping ^_^
Yana dh mark resepi ni kat umah Kak Ratna..mmg nmpk menyelerakan..ciannya xselera g..sabo je laa..Yana skg dh selera sgt pulak..mkn pun kena jaga dh..semua nk telan..pantang ada depan mata hihii

Amie said...

Oh Dana! Kak Amie kutip kacang gajus tu dulu ye... lepas tu baru ratah ayam bakar tu pulak!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Ct cayang!!!
congrats dear mama tak tahu yg CT skrang nie tgh morning sickness... Alhamdulliah :) Dh brapa minggu???

mama pun mcm g2 time baru2 pregn tak blh bau,msk or mkn nasi.. sampai minggu 12 baru blh mkn sikit tp lps tuh alamak sampai cik hubby surrender.. hehehe mkn terus!!!

Takpe at least CT lh jgk hidang/siapkan mknnan utk hubby n anak!
nmpk menyelerakan nasi ayam bakar ala mediterranean...

jaga kesihatan bykkn berehat & happy2 always k

anymz said...

wah sedapnya bau ayam bakar..ngehgeh..temberang akak lah ni kan ct payung..nasi ayam dah lama jadi baja..hehe

seronok jalan2?..byk shopping ke tu ct payung..

Nuwairani said...

terliurnya tengok kambing tu! nak jugak! dah lama x makan kambing bakar ni,

~Pastries Delight~ said...

mana resepi kambing bakarnya?tanya mcm nak wat skrg aje..he..he..