Monday, June 27, 2011

Rich Banana Bread

Assalamualaikum semua..Dah mkn ke,mesti mkn sempoi2 time lunch tadi kan..Meh la tgk menu yg dah sebulan lbh rasanya aku wat nih,Mula tuh xnak tayang,sbb bila tgk nama bread kan,tapi texture dia lbh kpd kek,so aku rasa cam xjadi jer,nanti da palk yg tanya mcm2,hehe..Pastu bebaru nih aku tgk kak izahdaut manja tuh tayang roti nih kat blog dia,aku usha texture pic roti dia pon sama cam aku juga,wlapong dia guna kamera mahai n aku punya cap ayam,tapi leh juga la nmpak texture roti aku nih kan,hehe..Pastu,sbb nak cepat nih n senang kja,sbb dah siap translate,aku copy ajer dri umah kak izah,tengs ya kak..

Mmg sedaplah sbb da pisang,pastu biar esok lagi lah bertambah moist..

RICH BANANA BREAD
source: allrecipes
Copy dari Kak Izah


1/2 cwn butter cair
1 cwn gula * izah letak 1/2 cawan 1 sbI(Aku letak 1/2 cawan sbb pisang mmg dah ranum)
2 biji telur
1 sk vanilla essence
1 1/2 cwn tepung
1 sk baking soda
1/4 sk baking powder *izah tambah(aku xletak)
1/2 sk garam
1/2 cwn yogurt plain
1/2 cwn chopped walnuts *izah tak letak,aku pon xletak
1 cawan pisang lecek


Directions


Panaskan oven 175 C. *izah guna suhu 180 C.
Dalam mangkuk yang besar, satukan gula, butter cair, telur dan vanilla, yogurt dan pisang lecek. Sebatikan.
Dalam mangkuk yang lain ayak tepung bersama baking powder, soda dan garam. Gaul rata.
Masukkan bahan basah ke dalam bahan kering.
Gaul sekadar rata.
Bakar selama 45-50 minit.
Sejukkan di atas rak. Sedap dimakan suam2.

12 comments:

Nuridah said...

Assalamualaikum Zaliedana,

terima kasih ya sudi singgah ke blog akak yg tk seberapa tu...apa yg nk disegankan??

Roti mu itew sungguh lah gebu...buat minum ptg enak dan nyaman rasanya.

Zalieda Zaliedana said...

Nuridah,
Waalaikumussalam kak,
Mmg selalu singgah blog akak,cuma segan nak tinggal komen kak,yerla blog sy nih besa2 ajer..Mekasih ya kak sudi singgah sini..
Roti nih lembut gebu,n texture cam kek cikit kak..

~Pastries Delight~ said...

akak pernah gak buat resepi ni tp entah apa yg tak kena ianya tak menjadi.lepas tu dah tak try lagi dah..tp kita berkenan dgn turkish pide tu mcm menarik aje

Zalieda Zaliedana said...

DAPUR KECIL KU,
Kak Ida,owh akak pernah try gak yer,tula sy mula igt xjadi bila tgk texture dia tu..Akak turkish pide mmg sedap kak,try la xrugi kak,sy dah 2kali wat..

Mas said...

meroti lagi ct...
nak sepotong....
air dah bawa ni..kikiki

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

hehe.. apa nak malu ct.. tayang jer semua.. sebenarnya.. kalau resepi omputeh mmg biasa guna nama bread walaupun tekstur sebenar seperti kek.. dulu pun akak pernah wat pumpkin bread.. tp rupa mmg mcm kek..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam CT..
cantik jer roti banana CT ...

EmbunRosaliza said...

Assalam Ct sedap nmpk roti pisang tu..menjadi, nmpk mcm gebusss

LiNa_Pg said...

salam CT..tak kira la fizikal cam kek ke roti ke..janji sedap kat tekak kita dan anak2.Yang penting licin hehehe

Sheery Dream Cakes said...

Assalamualaikum ct..
wah dah buat dah yer ct... rajin sungguh adik akak seorg nie tau...

izahdaut said...

ni kan kalau omputih kabor quick bread. kirenya roti la pada depa. sebenaqnya pda kita kek..sebab texture dia mcm kek kan.. hang ambik translate cek no, jangan lupa bagi royalti kat cek... kikikiki.... merelipp anak mami kita....tag line tuhh

Wattie said...

Salam Dana,
Wahhhhh demam roti dah melanda rumah Dana ya, lembut nampak roti Dana, cicah ngan sambal tumis best ni...