Friday, December 2, 2011

Kuih Tepung Gomak/Kuih Abuk-Abuk..

Assalamualaikum..
Selamat pagi semua..Semoga pagi jumaat ini lebih bermakna n lebih keberkatan wat kita semua..Moga kita semua sentiasa dibawah lindunganNya..Erm dah Bf ke..Aku alhamdulillah dah bf dah,syifa pon baru jer aku BF kan,hihi..Tgh tido dibuai mimpi puteri2 tersayang skng nih..Akceli aku pagi nih bkn bf ngan kuih ni pon..Kuih nih wat num ptg semalam..
Aku nih dari last week lagi nak wat kuih abuk2(panggilan di utara) nih,tepung pulut siap uli dah,inti lak,mmg da sentiasa jer stok frozen,pastu bila belek tepung kacang ijo yg aku bli,adeiiii mmg tepung betoi2,yg aku duk imajinkan,kcang ijo blend,adeiii pas beli aku mmg xtgk dah,sbb kalut,time nak guna bru tgk,pastu godek2 cari kcng ijo nak blend sendri,cari punya cari,xjuga jumpa,heran bin ajaib,leh hilang pula,adoyaiiii,last sekali aku simpan ajer doh n inti lam esbok blk.Weekend baru nih g beli kcang ijo lagi n baru la tghri semalam aku goreng tanpa mnyak n blend utk dijadikan abuk2 nih..
Aku mmg TAK ikut resepi pon,doh tepung pulut tuh aku uli agak2 cam nak wat buah melaka,pastu inti mmg da stok sentiasa lam freezer,abuk2 tuh lak aku goreng n blend kcng ijo yg aku bli anggaran 1cwan,aku wat kuih nih 15biji,abuk2 mmg da berbaki lagi,inti pon da lagi,aku simpan frezer blk..
Kat bawah da resepi yg aku kopipes dari pn raidah,kut2lah da yg xtau nak wat kuih nih kan..Tapi siyes ckp kuih nih mmg senang nak wat n hubby suka mkn..
Opss b4 terlupa nak juga habaq,nih 1st time aku wat sendri kuih nih,selalunya duk tgk mak aku duk wat ajer,aku kureng cikit kuih nih,sbb tuh xpernah wat,hihi..Tapi sbb hubby suka,aku wat jugalah..



Sumber Resepi:-Resepi Raidah

Bahan untuk menyalut kuih(abuk2):

500g kacang hijau

Cara penyediaan:

1. Basuh dan toskan kacang hijau.
2. Goreng kacang hijau sehingga kekuningan dan diangkat.
3. Kisar kacang tadi dengan menggunakan pengisar kering. Kisar sekejap sahaja untuk membuang kulitnya dahulu. Tampi untuk membuang kulit kacang yang tertanggal.
4. Kemudian barulah kisar kacang tersebut sehingga hancur dan menjadi tepung. Ayak kacang supaya mendapat tepung yang halus. Lakukan mengisar kacang sehingga semuanya habis.
5. Simpan didalam bekas sebelum digunakan untuk menyalut kuih.

Bahan inti:

1 biji kelapa parut
200g (2ketul) gula melaka atau gula merah
1/2 cawan gula pasir @ secukup rasa
1 sudu besar tepung gandum
Secubit garam
1 helai daun pandan
Air.

Cara penyediaan:

1. Masak gula melaka, gula pasir, sedikit garam dan daun pandan bersama air sehingga gula hancur. Angkat dan tapiskan.
2. Masukkan kelapa,tepung gandum ke dalam air gula tadi. Kacau sehingga inti masak dan sebati. Angkat dan sejukkan terlebih dahulu.
3. Untuk memudahkan kerja, bulat2kan inti terlebih dahulu dan ketepikan.

Bahan kuih tepung gomak:

500g tepung pulut
Sedikit garam
Air secukupnya

Cara penyediaan:

1. Bancuh/gaulkan tepung pulut dengan air yang telah dicampur sedikit garam(sesedap rasa) sedikit demi sedikit sehingga adunan sebati/kental . Buat sama macam bancuhan kuih buah melaka.
2. Ambil sedikit adunan, bulatkan dan leperkan. Masukkan inti dan bulatkan serta leperkan semula.
3. Masakkan air, setelah mendidih masukkan kuih dan masak sehingga kuih timbul(naik ke atas) barulah diangkat.
5. Kemudian gaulkan dengan tepung kacang hijau sehingga menyaluti kuih dan bolehlah dihidangkan.

Yg 6biji nih bagi kat jiran sebelah..

25 comments:

Wattie said...

Assalamualaikum CT,
Akak memang suka makan kuih abok2 ni, tp tak pernah buat. Elok la hasil tangan CT, teringin la pulak

Zalieda Zaliedana said...

Waalaikumussalam kak wattie..
Sy pon nih 1st time wat kak,selalu mak ajer yg wat,hasil keras kejung tangan jer kak,kira oklah utk mkn sendri,hehe..

noie said...

amboie mcm sedap je tu hehhee

Liza said...

salam ct...dah lama akak xmkn kuih tpg gomak ni, kalau dulu arwah ma selalu buat....nk buat sendiri xreti, nnt akak nk try resepi Ct ni la...harap2 mnjadi...hihihihi

Anna Qawina said...

sedapnyeee...dah lama tak mkn..bak sikit..huhu

tun_telani said...

punya laa lama tun x makan nih. sampai dah lupa rasa dia cam mana. hihi.. inti kelapa ya.. tun duk imagine inti lain. salah kuih la tu agaknyer.

Unknown said...

zaliedana ku syaang

kalau kak berjiran dengan kamu..
kak tau..kamu pasti bagi 6 keping gak kan...

pandai adik kak.....cantik dan molek buatannya

Qhaifa Nur said...

saya panggil tepung gomak...
suka sangat mak ngah saya buat...

suka bau kacang hijau..

cik cek said...

Rajinnya buat tepung gomak...kak cek pun lam bebeno tak makan kuih ni...nak beli pun kak cek tak jumpa...nak buat...he he cam kurang rajin la pulak...mintak sikit kat zaliedana lah...ada lagi kan...

maz said...

zaaaaa..ni kue pbret kmazzzz...suke sngattttt..nk buatnya mlsss...zaaa..mtak 10 bjikk..pos laju yeee...muahhhh...

Ayu said...

Assalam ct..waduh2 dah lama akak tak buat tepung gomak ni..tengok ct punya tepung gomak rasa teringin pulak rasa ditekak ni..kalau dekat memang nak rasa seketul ni..

Chik Mimi said...

ct ni kue pebret kak ,ghajennya blend sendiri kacang ijo tu kak guna yg readymade je

Yana Shaiful said...

Salam ct..cantik kejadiannya..yana slalu beli jer kuih ni tp kat klate kuih tepung gomak lain sikit..putih melepak gitew hihii

Unknown said...

amboi sedapnya tgk...akak suka mkn kuih abukx2 ni tapi tak pernah buat sendiri lagi.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam CT..
akak nampak kuih tepong gomak ni terus dok teringat mcm bulan puasa aje.. hehe.. kuih ni biasa kalau akak buat mesti time bulan puasa sbb kalau bulan puasa tu tekak ni mcm2 dok teringin.. hehe.. biasa kalu buat akak suka buat inti kacang hijau...

Yatie said...

Assalamualaikum Dana,
akak suka kuih ni tapi tak pernah buat sendiri...meh bagi akak 5 ketoi..leh kan...

Anonymous said...

dh lama tak makan tepung gomak...nih pun kuih traditional pujaan malaya...nampak mcm susah aje nk buat..tp bila review resepi..kacang aje..ade lebih lg tak tuh...hihihi nak wat muke tak malu nak mintak sikit nih

Cheq Sue said...

kami x pernah lagi makan tepung gomak camni...kalau yang kelantan tu memang peberet...pernah jugak nak buat tapi macam x jadik aje...meh yang ni ajelah sikit...

Acik Erna said...

Zaliedana..acik pun sama.kalau buat kuih memang tak de resipi..main hentam je..janji senang dimasak..sedap dimakan..

cik cek said...

Zaliedana...
Nak timakasih bebyk...bagi tau nama tauhu tu...kak cek dah letak nama tauhu tu dalam entry kak cek...kak cek memang tak tau nama tauhu tu...he he...tq ya dik...:)

quinnie said...

siti kita masa skolah dulu..kalau minum petang makan kuih ni kita memang frust sgt sebab tak berapa suka kat kuih ni...hehhehe...mungkin sebab inti yg org buat tu tak best..biasa la kan kuih org niaga ni...heheheh...teringin nak cuba buat sendiri..:)

EmbunRosaliza said...

Assalam ct, sedapnya kuih gomok

maz said...

lorrrrrr..dpur dia pun xbrasap jgkk kee..ingatkan dpur kmaz je sepiii..hehee..biasa la wken kann..xdan nk ngadap laptop ni..pic delay memang bnyk lgi..kamz duk sni asik mskkk je keje..cpatt zaaa..p mskk..cian kak mai jauh2 ni..muhhh..

Sheery Dream Cakes said...

lama nya akak x makan kuih nie ct... rinduuu nak makan... sedapnya nie ... rajin ct buat yer...

Roses_Leo09 aka Hanim said...

kuih favourite hanim ni. emm..... mesti sedapkan