Sunday, February 14, 2010

Permata&Cinta Hatiku...

Assalamualaikum Warahmatullahi Taala Wabarakatuh.... Ni la 1st entryku...Aku taip bhsa UTARA jela ye,Aku kan org Aloq Staq,Hubby plak penang,Lani jadi la aku pemaustatin tetap penang...Mula2 2 aku nak cite pasal pengalaman melahirkan permata hatiku Siti Nursyazana Batriesya Binti Sazali...Tanggal 2hb11 last yr...2009. Syukur yang xterhingga ke hadrat Ilahi wlpun overdue 1ari N trpaksa di Induce,Smuanya berakhir dgn slmat.. 31Hb10 checkup ngan Dr Mrs Yap kat Pantai Hospital..Appnmt kul3Pm... Slps d check bukaan lngsng xlgi..So Dr sruh aku blk pkiaq nk tnggu skt tu mai scara natural or nk di Induce...Klu nk di Induce aku kna admit kat wad 1Hb mlm..Blk pas discus ngan mak aku(Yg dah 2mggu awai siap sedia mai dr kg)n hubby trsyg kmi pun spkat stju la nk Induce tu... 1Hb pas mkn kat Nazir Cafeteria ngan mak n hubby,(Koew teow Sup last mkn B4 nk kena pntang) Blk relex jab ..Hubby aku tduq jab smntra nak tnggu kul 12lbh tghmln tu...Aku ni toksah nak ckp la pnya la ktaq n mcm2 la yg duk da dlm kpla otak nih...Jeng2 kul 11:50Pm gerak hubby,pas dia mndi n aku baca Yasin jab kmi pun siap n aku mnta maaf la byk2 kat mak aku(Org ckp nak sng brsln kna mnta maaf ngan Mak n Hubby).Ngan hubby dah tiap ari duk mnta maaf B4 nk tduq, kkdng tu mnta maaf n siap cium Kaki hubby lgi (ni pun slh 1 petua yg da aku dgq nak bgi sng brsln,tpi xtaw la btoi ke x,papun kta hnya try n mnta pda Allah)...
12:30Am brtolak ke Pantai Hospital(dekat je ngan umah,xsmp 10mnit pun)Duk dlm keta tu smpt lgi mnta maaf kt hubby n teriak tangis lagi...Hu Hu ..!Aku ni kan sensitif n mnja ckit.. Smpai sna pas rgster trus msk labour room,tkaq bju...Baring ataih katil nurse mai seluk nak tengok dah trbka bape cm...Part nila yg plg aku xSuka skli,Malu, dahla Sakit oo kna seluk tu..Nurse gtau lngsng xbka lgi...Adus kcwa..Pastu nurse msukan ubat utk aku mlpaskan hajat,xsmpai 5mnit trus klam kbut p toilet... 1:40Am aku pun telah di induce,1/2 biji kcik je ubat..Smbang2 ngan hubby kat dlm labour room,masa ni relex2 ni blh glak2 lgi... 2:30Am aku pun suh hubby blk rlex kat umah,pa2 hal aku bgtaw,umah kan dkt jer...Pas hubby blk aku ni xhnti2 la duk baca doa Nabi Yunus n brdoa moga2 sumenya slmt... 3:40Am Sakit dah mula trsa ckit... 4:10Am Sms hubby gtaw dah asa sakit ckit,Hubby pun rsau,xdan sat alih2 dia mai len utk teman aku.. 6:00Am Hubby blk umah solat ,mndi n bwa mak aku ..Aku plak ttba asa bsah smcam jer,rpanya ayaq ketuban dah pecah..Kalut pggil nurse,Kna tkaq ken la sbb dah bsh smpai ke lantai... 8:00Am hubby n mak smpai..Mak suh aku alas prut ckit ngan roti yg pihak hsptal bgi tu,tpi mmndngkan skit 2 skjab da skjb xda (mcm iklan bskut chipsmore)slra aku msti la xda lngsng... 9:00Am mak gsok2 n urut2 ckit prut aku yg tlah d psng CTG dri mlm tu lgi... Nurse mai check bukaan,dah 3cm n dia gtaw aku mybe akn brsln Ptg..Haaaa ptg...?????Uwaaaaaaaaaa...Kna tahan sakit lma lgi la... 11:Am Dr Yap mai check CTG n seluk,bru la 4cm.. 12:00Pm mknan utk lnch smpai,aku xmkn jga..Dahla xslsa btoi la atas prut duk psng CTG smpai nak kalih sna sini pun xblh...Aku pun kta la kat nurse yg agk tua ckit kat sna 2 spya buang sat alat CTG tu bgi aku relex n longar2 bdan aku yg dah lenguh xblh grak tu..Dia ckap xblh nnti Dr mrh n arhan Dr sbb tu dia psg CTG tu... 1:00Pm Bdan aku dah lnguh gle,aku pun brgrak la ckit,Palgi bacaanCTG trus jdi xok n brbnyi..Nurse tua tu mai n bt muka n mrh kat aku ckit la...Aku yg tngah skit ni ttba je angin truih la ,siap mrah blk kat nurse tu lgi.. 1:30Pm aku suh hubby htq mak aku blk sat utk solat n rlex(mak aku xbpe sht sgt ,skit lutut)..Nurse mai check bukaan dah 7cm ke 8cm... 2:20Pm skit mkin trsa,hubby kat sblh xptus2 bagi smngat n mngucup dahi n tgnku..Dari start skit trsa agk kuat ckit aku dah mnum ayaq selusuh yg aku ambk dri makcik SU tlok kmbaq n mak menakan hubby aku...Last mkn koew teow sup mlm tu je siang ni ashik mnum ayaq slusuh 2 btoi mnral kcik.. 2:40Pm aku tgk nurse yg duk seluk aku n yg tua(yg kena marah) bz duk siapkan klngkpn utk aku deliver... 2:55Pm dah 9cm tme ni aku dah asa nk push...MIDWIFE ajaq cara nak push n tknik prnafasan...DR Yap dah smpai n duk,sat2 brdiri d dpn aku..Smbil nurse yg tua tu d sblah kiri,hubby d sblh knan...Aku pun start la PUSH,PUSH,PUSH, Xblh gak...Nurse suh aku PUSH smula time aku start asa skit lgiTime xskit xpyh PUSH spya tnaga aku xabis byk sgt...Yang aku xleh lpakan n sllu di ejek hubby ayat yg d ucp nurse utk bgi smngt kat aku ialah("Ct ckit lgi Ct","Ct dah nmpak kpla dah ckit lgi",) 3:45Pm Akhirnya slps brhmpas pulas meneran lahirla PERMATA HATI sulong aku n hubby..Uiii lega btoi....Msa Dr ltak ataih perut aku smbil dia potong tali pusat,rsa sgt la trhru n mcm xcya dah jdi UMMI..Pastu bwa baby p ke blik yg sblah,d babyku brsihkan,slpas tu hubby aku pun Iqamat..Xlma pas tu nurse wak la mai ltak ats bdan aku,siap posing ambk gmbq lgi nih...(Dah xskit la ktakan)... Hubby n sume klq,tgai la aku n Dr Yap jer,Dia pun mula la mnjhit.... aku.Aku siap blh tya lgi "Dr byk ke trkoyak?",Nsib la Dr jwb Ckit je 3 ke 4 jarum jer..Cumanya dia kata aku kna teran lama tadi coz kepala baby aku agak bsaq..Erm lpa nak bgtaw berat baby aku 3.4Kg...(Kira blh tahan besaq la gak kan)... 5:30Pm Aku dah siap sms sakan kat mmbr2 n sdra utk gtaw Good News nih...Smp da yg trkjut xsmp 2jm deliver dah duk men sms..He He He... Kna rlx kt labour room smp kul 7 baru la d tolak masuk kat wad... 9:10Pm Aku n Hubby p la nursery utk tgk baby...Time nih siap duk tngkap pic baby lgi.. D ksmptan ni aku nak ucapkn Lbh dari jutaan TQ aku buat Hubby trsyg SAZALI B ABD AZIZ yg sbaq mlyn krnah aku yg kuat mrjuk time prgnt.Yg sntiasa d cc aku time ssh sng..I LOVE U SYG... Utk DR Yap, n nurse2 D Hospital Pantai Mutiara Pulau Pinang yg mmbantu aku time deliver aritu..(B4 klq wad dah mnta maaf ngan nurse yg tua tu) tq so much.. Nila srba sdkit ksh, pnglman aku nak deliver...(Ehh bkn ckit tpi pnjng lebaq gak kan..)Sorry sgt la klu da yg boring baca entry aku nih... K nnti free2 aku story cite2 len plak na..Kat bwah ni da pic BABY SYAZANA dr mula lahir n yg latest..Jom layannnnnnBabyku 20 minit selepas di lahirkan...4:05Pm 2HbNov2009




















Babyku 1st aku n hubby p lihat kat nursery 9:10Pm 2Nov2009
Babyku Syazana 14HbFeb2010..3 bln 12 Hari