Thursday, May 27, 2010

Ayam Bakar Bermayonis

Salam Ptg Khamis..
Rini aku masak Ayam Bakar Mayonis nih ngan kari Daging jer..Sebenaqnyer dah 3ari dapur aku nih xberasap time lunch..Time ptg2tu dala aku wat cucuq udang,goreng karipap yg aku wat seksiap ritu n frozenkan..Alkisahnyer 3ari nih aku sllu sgt png kpala n duk muntah2,so hubby aku pong sbb kesiankan bini yg alah ni,dia pong beli jerla..Tapi utk dia jer,aku lak mkn roti..Asa ok lak mkn roti nih,xde lak nak muntah bagai..Ishk mcm2 toi kan owang peknen nih..
Mcm besa la kalu aku wat kari daging,or ayam,mesti ptg tu aku wat Roti jala..Ptg ni pong aku wat roti jala (kul3lbh xsat aku dah start kirai,awai bbenor kan,yerla dah baby tduq,sng la ckit ummi nak wat kja kan)Pic roti jala n kari daging aku mlaih nak snap la,coz dah pernah da..Ayam nih aku wat 4ketoi,aku ratah 2ketoi(bb dlm peyot nih xmo mkn nasi lak) hubby lak mkn ngan nasi 1ketoi..Sian ayam yg seketoi lagih tu kan..Resepi ayam nih aku cilok dari blog kak hana..Sedap gak ayam nih..Hubby pun puji sedap..



Resepi Ayam Bakar Mayonis(Blog Kak Hana)
Bahan-bahan

* 8-10 ketul kepak ayam
* 4cm halia - parut
* 4 ulas bawang putih - parut
* 1 sudu besar madu - leh add
* 1 sudu besar gula perang - Aku x ltk tp lebihkan madu
* 1 sudu kecil blackpepper
* 1 sudu besar kicap pekat
* 1 sudu besar sos tiram
* 2 ½ sudu besar mayonis
* Butter@minyak zaitun@minyak masak
* garam

Cara-cara

* Basuh bersih kepak ayam. Ketepikan.
* Gaul kepak ayam dengan semua bahan kecuali minyak zaitun@butter. Perap 4jam atau lebih. Seeloknyer semalaman.
* Panaskan oven suhu 180. Alaskan loyang dengan aluminium foil.
* Susun kepak ayam dan renjis2kan dengan minyak zaitun atau letak sedikit butter di atas ayam.
* Bakar selama 45min-1jam atau hingga keperangan.

No comments: