Thursday, May 27, 2010

Mee Kari Sempoi

Sebenaqnyer Mee Kari nih aku wat dah 2 3 minggu lamanyer,baru rini aku nak masukkan N3 n resepinyer..Aku wat nih atas permintaan Lalingku ittew..Kami mkn time lunch lak tu..K la malaih nak cite panjang2,dak kicik bambam ni pun cibuk nak tekan2 kybrd..Meh kita layan pic n resepi teruih la noh.

Zoom punyer zoom las2 pic telur dah kabur da,sungguh ku xperasan..


MEE KARI
Santan
Kulit kayu manis
Buah pelaga
sedikit buah keras
Bawang merah
Bawang putih
Rempah kari daging+Ikan
Isi ayam
Kerang di kopek
Fish cake
Fish ball
Tauhu goreng
Udang basah(Utk d blend sekali ngan bawang2 n rempah)
minyak utk tumis
Garam,gula &perasa
mee kuning
sayur -Dun bawang,kacang panjang & taugeh
Bawang Goreng,cili merah ,limau kasturi n telur rebus

Cara2
Tumis dulu kulit kayu manis& buah pelaga kemudian masukkan bawang yg dmesin bersama2 udang n rempah tadi&buah keras kacau tambahkan sedikit air supaya tidak hangit.biarkan rempah garing.Masukkan ayam kacau kemudian boleh masukkan air biar ia reneh sekejap baru masukkan santan.tunggu sampai kuah pecah minyak baru masukkan udang,fish ball,fish cake dan tauhu.masukkan garam gula dan perasa.renehkan sebentar.sedia di hidang taburkan sedikit bawang goreng lagi ngam rasanya
Mee,kacang panjang n tauge di celur asing,jgn campur dlm kuah nanti cepat basi ok..
Kerang lak aku wat sambal n di makan ngan mee tu..Resepi sambal kerang,malaih lak aku nak taip(masak cam sambal besa jer).

Mee Kari b4 di campur ngan kuah..

No comments: