Thursday, May 20, 2010

N3 Yg Tertangguh N Campur2

Salam..

Uii dah sebulan lebih aku xmenghapdet noh..Sebenaqnyer kkdang tu mood nak hapdet dah da,tapi Baby Syazana lak duk kacau..Lani aku baru buka laptop jer mula la dia pun sibuk mai duk tekan2 kat keyboard..Buaih sungguh anak aku skarang nih,tu tera girl,kalu boy,xtau lak cmner..Kekadang tu lak aku sendiri yg malaih bebenor nak update nih..
sebenaqnyer wlpun maleh nak hapdet,tapiiiii xperimen resepi baru ttp mcm besa(msk ttp msk)..Kat bwh nih da semua pic black pepper steak yg hubby aku suka sgt mkn(blh d katakan setiap mggu dia nak mkn,kkdang aku dah jemu,aku wat utk dia jerla)..
Aku update sikit2 dulu noh...KIRA NIH SUME TTG STEAK LA..yg len2 aku update slow2...Pic nih pun dah sblan la aku duk peram wat pekasam.Ahaks...Blh katakan sum aku gunakan resepi kat bwh nih...Lanih dah sllu wat,dah da dlm kpla otak dah la resepinyer..`

Bahan-bahan (Utk perap dging )
Daging Batang Pinang
Bawang putih+Bawang Merah+Halia(tumbuk)
Seasoning(aku bantai yg jnma maggie yg utk burger tu) kalu da sos worchestershire lagi ok


**** BAHAN SOS ***

1 ulas b.putih- cincang
1 biji b.besar - cincang
2 sudu besar sos worchestershire - carik kat rak lea & perrins
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar sudu besar mentega
1 sudu besar tepung gandum
1 biji tomato - buang biji + cincang
1 sudu kecil lada hitam
1 sudu besar sos lada hitam
Cara-cara
Bersihkan daging. Perap daging dengan bhn perap selama 2jam @ lbih
Panggang daging hingga masak. Atau masuk oven je.
Panaskan mentega dlm periuk. Masukkan tepung gandum dahulu(baru la tepung larut sempurna dlm mentega n xberketul) baru Tumis bawang yg dicincang tadi sampai berbau. Masukkan bahan sos yg lain dan kacau hingga pekat.
Siap la..Hidang la dgn bhn2 lain ikut suka ati...





No comments: