Friday, December 23, 2011

Puteri Ayu 4 Perasa

Assalamualaikum..
Salam sejahtera n selamat pagi..

2hari xde n3 kemalasan yg melampau melanda..Adeiii malas sungguh nak update BLOG,tapi makan xla pula malas,masak2 lagilah xleh malas,kalo x,ade plak yg kebuluq lam umah nih karang,adeiiii,aku gak yg susah kang..hihi..Arini merajinkan diri jugalah letak n3,coz esk2 xtahu lagi da n3 ke x,coz byk kenduri weekend ni..Aku rasa pakal da kenduri yg kami xp kut,Maap lah ya,bkn xsudi,tapi kalo dah sehari 2,3 tempat,adeiii jenuh gak tuh..

Erm utk kali yg keberapa tah la ni,aku wat lagi n lagi apam puteri ayu yg sangat2 disukai hb n nana,skng syifa pon cam dah suka juga nih,Aku??Aku lak dah ayu kut,so xyah dah mkn apam nih,wakakaka..Jgn da yg muntah kale male cam apam nih lak,bila baca stekmen nih,ngee..
Ala sesekali nak perasan,xkan salah kut,g pon,kalo aku nk perasan kat blog aku sendri,xkan ade yg kisah pon,khan khan khan..Hihi..

Tangan yg dah xsabar nak capai n ngap apam,si nana lah nih,mmg 6biji tuh aku sengaja xletak kelapa utk dia,sbb takut nanti dia batuk lak..

Ekceli apam nih mmg aku dah selalu wat,kalo hmp xcaya,leh tgk di sini n di sini ,wokey..Cuma kali nih terlebih rajin cikit,letak 4perasa n 4pewarna,saja nak try test market,bagi tekak aku,semua sedap,ya mmg tipu wokey..

K lah meh tgk resepi yg aku copy lagi sekali nih eks..Sukatan gula aku ltk 100gm utk half adunan,mmg dah manis yg sedang2 jer bgi tekak kami mmg ok dah,kalo yg suka mnis,lehla ikut resepi asal ya..Tima ksh sekali lagi wat penyumbang resepi yg dah mnjdi feberet kmi nih ya..


5 biji telur (saiz kecil)(Aku letak 2biji saiz besar)
* 250gm tepung gandum
* 300gm gula(*Aku letak 100 gm jer utk half adunan,mmg ngam2 jer manisnya)
* 2 camca teh ovallate
* 1 camca teh baking powder
* 250ml santan
* Pewarna hijau(Aku letak juga pepel,coklat n pink)
* 2 camca teh paste pandan(Aku letak juga coklat,strawberi n bluberry)
* Kelapa putih secukupnya (digaul dengan sedikit garam dan tepung ubi)


Cara-cara

1. Panaskan kukusan.
2. Pukul telur, gula dan ovallatte hingga kembang dan gebu.
3. Masukkan santan, tepung gandum, baking powder, paste pandan dan pewarna. Kacau lagi hingga sebati.
4. Sapu sedikit minyak pada acuan. Masukkan kelapa di bahagian bawah acuan dan mampatkan.
5. Masukkan adunan dan kukus selama lebih kurang 5 minit.
6. Setelah dikeluarkan dari kukusan, tunggu hingga sejuk sikit supaya senang dikeluarkan dari acuan.

9 comments:

CT Delima said...

As'salam CT

Wahh...berkaler2 sangat menarik ini boleh panggil kuih 1 Malaysia kan CT..hehe. k.ct pun suka kuih apa seri ayu sebab k.ct pun ayu juga macam CT..hahaha sabar jerlah kan. sape yang nak tumpang muntah meh join group sini..hehehe

cantik pulak buat kaler maler macam ni kan, nanti nak buat jugalah tiru macam CT..hehehe

EmbunRosaliza said...

Assalam siti, mmg ayu puteri ayu yg warna warni tu, kuih ni mmg sedapkan lemak manis

Unknown said...

lapooooooooooo..
nak sarap puteri ayu..
siap 4 warna dan perasa gitu...

nakkkkkkk

lalu2 lalng depan rumah sambil bawa piring kosong. hahahha

Kak Sam said...

Akak suka makan kuih ni tapai akak malas buat kuih ni. Aci tak?

Yatie said...

mmng cantik dan bertambah ayu kuih putri ayu Dana ni...kalau dapat 5 ketoi lagi best...hehehehe..

Chik Mimi said...

kak dah lamaaaaa tak buat kuih ni tak tau dapat sambutan dak kalau buat hehehe

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum Kak Ct...Cantiknya puteri ayu sini..warna warni...

Sue pernah buat sekali dulu, (bukan resipi ni) adunan yang sue dapat pekat sampai kena cedok bukan tuang ke dalam acuan, dah lah bila masak ia melekat pula..hu hu hu frust betul....

Gee® said...

canteknyaaaa....nk buat la bekpes esok...

HaSue said...

Ct.akak semalam dah sampai sini..x terkomen2 lak..sbb bukak petak komen asik tunjuk error..hehe..rajin nyaa sampai buat banyak kaler maler tu...meh akak seketui nak rasa yg kaler pepel..kaler biru xde?hihi