Monday, July 30, 2012

Cucur Jagung Rangup

Assalamualaikum...selamat pagi...maaf lah yer klo da sesiapa yg nyampasss tgk pic udang kat bawah nun yg dah lama komain tayangannyer,hehe..Akceli puan umh mmg msk ajer setiap ari,tapi cma 1 jer,mls nk update,huhu..

Erm menu arini ialah cucur jagung berudang yg rangup,bestttt oooo..smp nana n syifa punya pulun mkn..ptg karang leh goreng lagi,coz tepung lebihan tuh simpan lam esbok,saja bncuh adunan byk cikit,sbb nk goreng 2kali,hehe..Owh ya,nih la salah 1 juadah berbuka kami semalam ya..

Akceli ni la 1st time aku wat cucur letak telor n bancuh adunan dgn air ais(aku letak juga ketulan ais),mmg terasa sungguh kerangupan cucur aku kali ni..aku xletak baking pwder,mahupon agen2 penaik yg lain..dlm rcp asal kak madihaa nih,beliau da letak baking powder,so ikut selera memasing lah eks,nak letak ke x..
Baru2 nih da smbng2 ngan kak nieza kat fb,dia pon ckp selalu wat cucur letak telor n ais utk rangupkan cucur,pastu kadang letak baking powder,kdang x letak,tapi rangup juga..erm aku pon try ler versi xde baking powder dulu utk kali ni..

Resepi asal dari kak madihaa/ratna,aku lak amik n nmpak rcp nih dari kak izah...Tima kasih byk2 wat kak izah,kak madihaa,n kak nieza yer di atas perkongsian ini..

Cucur Udang Rangup
Sumber rujukan:-Kak Izah
Bahan2
3 ½ cawan tepong gandum*
1 sudu besar (penuh) baking powder* (diayak bersama tepong gandum)(
Aku xletak)
2 cawan isi udang
1cawan isi jagung(aku add)
3 cawan air sejuk
2 sudu besar Knorr Pasti Sedap (jika tiada boleh gantikan dgn 1 sudu besar serbuk pati ayam)(Aku letak serbuk pati bilis)
1 ¼ sudu kecil garam (atau secukup rasa)
½ cekak daun kuchai ~ dibersihkan & hiris 2 cm
¼ biji kubis ~ dihiris halus & cuci & tos(Aku xletak)
1 ½ biji bawang besar ~ dipotong dadu
1bji cili merah didadu(aku add)
½ sudu kecil kunyit serbuk
1 biji telur

Minyak untuk menggoreng



Cara2 Menyediakan
1. Campurkan kesemua bahan2 dalam satu bekas yang besar kecuali air & telur.
2. Gaulkan kesemua bahan2 tadi biar rata. Masukkan telur & air sikit demi sikit sambil dikacau rata. Habiskan kesemua air & kacau rata.

3. Panaskan minyak yang banyak secukupnya dengan api yang sederhana.
4. Ambil sesenduk kecil bancuhan cucur (sebaiknya gunakan senduk nasi yg lebar tu) lalu cucurkan ke dalam minyak yang telah panas dengan cara membentuk cucur menjadi bentuk yang agak lebar. Ulangi proses sehingga cucur memenuhi kuali.
5. Bila cucur timbul.. cerai-ceraikan cucur supaya tidak melekat antara satu sama lain. Terbalikkan cucur & goreng sehingga garing ke dua2 belah.
6. Bila dah garing, angkat & toskan.
7. Hidang cucur udang dengan sos cili kegemaran semasa panas2 atau suam2 untuk nikmati kerangupannya. (MaDiHaA hidang dengan sos cili lebihan nasi ayam yang dibuat sebelumnya)

 

12 comments:

Cheq Sue said...

hai ct...selamat berpuasa. sedap ni cucur jagung, kena biji jagung yang manis2 tu adehhhh sedapnya.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

yum yum.. dapnyer...
fungsi air sejuk/air ais tu memang utk merangupkan luaran cucur.. & fungsi baking powder tu pulak utk tambahkan kerangupan yg agak lembut (bukan rangup keras) bahagian luaran & juga nak bagi lembut & berongga sikit bahagian dlm cucur.. tp kalau bancuh lembut sikit dalamnya tetap lembut.. cuma mungkin tak beronggalah.. tp kalau dah letak mcm2 bahan dlm cucur macam yg CT buat ni tetap yummy kan CT... alahaii.. tak susahlah buat cucur ni.. bancuh lagumana pun tetap sedap punya.. nak pulak ada isi udang.. gerenti yummy..

tun_telani said...

adeh,, terliur!! tun ingat nk buat gak, pastu gi kedai wiken aritu daun kucai xde lak. lemah sket la bila x cukup bhn sbb tun mmg suka betul letak daun kucai tu.

Sari Yusa Ibrahim said...

CT, duluuuuu masa MIL akak sihat selalu dia jamu cucur jagung style utara ni, alahai.. terkenang2..

Kak Sam said...

Assalamualaikum... Hrmmm macam boleh dibuat tuuk berbuka petang rabu nanti. Tapinya cam mana tukokan kaler kucai ngan cili tu. Biar alif tak nampak.

Yana Shaiful said...

Best gak bt bebuka..klu yana mkn yg ni jer..xyah mkn yg lain dh..mmg suka sgt cucur yg rangup ^^

Ayu said...

Assalam ct, waduh memnag nampak rangup dan sedap cucur mu itu...memang bulan puasa ni tengok makanan semuanya nak buat tau..lepas berbuka makannya sikit aje..betul tak ct..hehe

lina_pg said...

kak lina kalau cucuq cenggini selalu main beli jer kat Bayan Baru tu..xtau la nape malas beno wat cucuq hihihihi.Kuih2/puding tu rajin la jugk nak menerai.Nak kata susah,rasanya tak susah tp malas yg lebih hahaha

Nampak lembut tektur cucuq CT ni..cicah ngan apa tu?kak lina nmpk cam kaler coklat n putih2 tu mayons ke?al maklumlah cheq ni rabun huhuhu

izahdaut said...

krup krap la weh cucuq ni. mmg terbaikkkk... akak cukup cucuq ni je untuk berbuka. tak lalu nak makan apa dah bila teguk air hampir sejug. hhhhaaha

Rohah said...

akak kalau dapat ni mahunya setengah pinggan...

Mas said...

kak mas juga tak menerai lagi....
masukkk list...

Nieza said...

sedapnya!!..lambat akak sampai dah abisla ni..hehe akak memang jarang letak baking powder tu Ct sebab benda tu tak bagusla dimkn selalu. tak bubuh pun rangup kalau kena cara dan bhnnya kan..lapar cucuq lak bila tgk ni..ok nk gi bersahur la..hehe