Friday, July 13, 2012

Yong Tau Foo Special Uuuu ^______^

Assalamualaikum...

Selamat pagi jumaat penghulu segala hari buat yg sudi bertandang ke sini..Terima kasih yer wat anda semua yg sudi jengah ke sini,walaupon blog yg biasa2 ajer..Sekadar resepi yg pernh di cuba utk tatapan ank2 tersayang nnti..

Alhamdulillah masih lagi di beri peluang utk bernafas smp ke hari ini..Yg kat dalam nih pon dah 20mggu..

Akceli dah byk kali aku wat Yong tau foo sendri nih,alkisahnyer sbb ank sedara aritu tingin nk mkn,time tuh dia da tinggal ngan aku hmpr 3bulan ler juga,pastu aku mmg xpernh wat sendri yong tau foo(YTF) Nih,try gugel2 rcp n try ler pula wat sendri,hehe alhamdulillah berjaya n my laling juga ank sedara puji sedap,so sejak tuh mmg wat sendri ajerlah,mmg berbaloi2 klo family ramai sbb mnjimtkan kos n leh ulang2 mkn,hihi..

Aku wat xde lah nk ikut sebiji2 rcp,da juga yg aku tokok tmbh ikut citarasa tekak aku n family kan..camner pon terima kasih yg xterhingga wat mokcik yg berkongsi resepi kat Myr tuh ya..Moga Allah saja yg dpt mmblsnya..

Jom tgk resepi kut ada yg nk menerai..ikut sukalah nk wat sebiji cam rcp ke nk ikut cam aku jer,hehe..  Sukatan pon aku xikut sgt,men letak sesedap rasa jer,yg penting sedap,hihi..


Sumber Resepi:-Mokcik73@Myresepi

Bahan-bahan ( sekeluarga (5,6 org) )



  • 10 tangkai cili kering(Aku guna cili kisar 2 sdb)
  • gula kabung 3 keping (ketuk bg hancur skit supaya senang larut)(Aku letak gula melaka secukup rasa)
  • 5cm belacan bakar
  • 800ml air
  • 3 sudu besar minyak masak
  • 3 sudu besar tepung jagung (bancuh dgn 100ml air)
  • 3 sudu besar kicap pekat(Aku letak kicap manis+sos pedas berkicap agromas secukup rasa)
  • 3 sudu besar otak udang
  • 3 sudu besar sos cili 
  • 3Sudu besar Kuah Rojak(Aku add)
  • garam, gula, ajinomoto secukup rasa(Aku xletak dah semua nih,coz dah secukup rsa)
  • kacang tanah yg digoreng dan dikisar kasar untuk hiasan

Cara-cara

  1. goreng cili dgn minyak hingga garing*(Sbb aku guna cili kisar,so aku tumis smp garing cili tuh dgn sdkit myk,pastu msk jer semua bhn,air xletak byk sgt pon)
  2. kisar belacan dan cili goreng tadi dengan separuh air sejuk
  3. renih gula kabung dgn baki lagi separuh air tadi hingga gula larut dan masukkan cili kisar biar mendidih
  4. masukkan kicap, sos cili dan otak udang biar mendidih sebentar kemudian masukkan gula,garam dan ajinomoto mengikut rasa anda
  5. setelah puas hati dengan garam gulanya bolehlah masukkan bancuhan tepung tadi untuk memekatkan kuah dan kacau
  6. siap untuk dimakan dan taburkan kacang tanah sewaktu menghidang 
Jom jmput mkn...

14 comments:

yan's cottage said...

salam kenal......
mmmm...!!!! nampak cantik dan sedap yong tau foo tu....!!!!!boleh minta
sepiring...he..he....!!!!

Mas said...

amboiiii makyung....
rajinnya..
kak mas tak pernah lagi buat sendiri yong tau fu...
beli jerkkk..
sedappnya tengok yong tau fu ko ct....

adda syuhada said...

sedapnya...xpernah pun buat sendiri..slalunya beli jer..huhhu

HaSue said...

special2 pun tak anta jugak ke dapo akak..nih akak dtg sendiri makan kat dapo ct nih..kikiki..mintak bekas skali nak tapau yerr..
wat telan air liuq jek nengok gambo tuh time lapo2 nih..haish

Chik Mimi said...

sedap nampak YTF ct,kak anak beranak jakun sikit heheh hari tu bwk depa p makan kat tepen semua pelik pasai apa fish ball makan dengan sos rojak depa tanya ,iskkk mmg la ikut ibu depa ni la

tun_telani said...

sedapnyer!! tun suka sgt yong tau fu nih.. YTF ni mmg dh masuk list utk bulan puasa nnti.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

berbaloi buat sendiri kan.. kalau beli pilih punya pilih tau2 dah berpuluh ringgit nak plak keluarga besar & selera besar mcm family akak ni.. hehe.. kalo rajin leh try bila2...

Ayu said...

akak belum pernah buat sendiri ytf ni..memnag nak cuba satu hari nanti..
samalah..kalau beli kat luar..dah berapa hinggit kan ct..buat sendiri memnag berbaloi..

zila norazila said...

wahhh klu buat sendiri lg best..akk pun rajin bli kt luar..x pernah nk cuba buat sendiri lg..rajin btl:)

suri solehah said...

bila baca yg penting sedap tu..terus akak teruja,,preggy yg ni akak asyik nk makan Y.T.F je,,teringat makan masa kt shah alam dulu sedap..tp kt langkawi ni..dahlah br jumpa 2 kedai jual..rasanya,,cukup2 makan je huhu..akak copi resipi ye..tqvm

Nuwairani said...

memang betul tu kak ct...kalau beli di pasar malam, baru je amik ciput, sekali kira, dia cakap rm10! adoi...tak puas makan pun,

Wattie said...

Salam CT,
Akak peminat tegar yong tau foo, selalu ada pasar malam dekat rumah mesti beli......tapikan reganya leh tahan gak...

Amie said...

Terliurrrr.... mana nak cari yong tau foo memalam begini Dana!

maz said...

kmaz pun dh lama xbuat YTF ni..sbb anak2 xminat la plak..tpi kmaz sukaa..buat sdri lgi puas ati kan..