Thursday, August 9, 2012

Bihun Sup Utara,Menu febret Sokmo..



Assalamualaikum..
Salah 1 menu febret aku dulu,kini n selamanya,hihi,tapiiii en hubby lbh gemar mee sup utara dri bihun ni..Bkn xmkn,tapi kureng gemar bihun berbanding mee..Aku wat bihun nih mgu pertama berpuasa lagi,skng baru nak tayang,hihi..
Klo bihun sup utara nih bihun wajib kale kuning,pastu da tauhu goreng,lobak asin n sambal sebagai pelengkap..
Raya taun bila tah aku pon da lupa,aku ada wat bhun sup nih time open door(klo open house beso sgt lak,hihi) kat umh aku nih,pastu family pakcik hb dtng beraya dari kl,ermm mmg diorang agak jakun juga bila tgk bihun warna kuning gitu n pelengkap tuh,pastu mak sedara hb siap tnya aku lagi nak letak pe bagi kale kuning gitu,pewarna ke,pastu aku jwb,leh ajer nak letak pewarna@serbuk kunyit,tapi yg pasti kale bihun sup utara mmg kuning,hehhe..Yerlah lain tempat lain masakan n rasanya kan.

Erm aku tempek lagi sekali rcp bihun sup aku nih kat sini ya,klo nak tgk n3 yg lepas disini ya,time tuh aku gunakan serbuk rempah yg kak mimi bagi,kli nih guna serbuk rempah serbaguna Mak SAL lak..

BIHUN SUP UTARA

Utk Kuah Sup
Bahan2
Minyak utk tumis
Rempah 4Sekawan
5 Biji Bawang Merah Dikisar
3 Ulas bawang putih Dikisar
1 Inci halia Dikisar
2Sdb Rempah Sup (Aku guna rempah serbaguna MakSal,kalo guna yg adabi pong ok)
1/2 Sdb Rempah garam masala
Daging
Tulang Lembu
Ayam
Garam
Kiub Pati Ayam@Kiub Pati Lembu
Serbuk Perasa(JIka suka)
Serbuk Lada Putih n Hitam Ajishio
Serbuk lada hitam&Lada putih yg dikisar
Air Secukupnya
 
Cara
Tumis rempah 4 Sekawan,bersama bahan yg dikisar,rempah sup n rempah garam masala yg dibancuh mnjadi pes hingga garing n pecah minyak,masukkan air,tulang lembu ,daging n ayam..Seterlah itu masukkan semua bahan kecuali garam.Biarkan merenih sehingga daging betoi2 empuk,(Aku masak 2jam lbh gak)..Seterlah empuk perasakan dengan garam.

Bihun Secukupnya(Aku rendam 1/2bungkus) direndam sehingga lembut.Kalo nak rendam terus ngan sebuk kunyit pong blh gak,tapi aku masak air sampai mndidih,aku masukkan 1/2sdb serbuk kunyit,kacau2,pastu masukkan bihun.Agak bihun dah lembut,toskan,sambil jiruskan dengan air paip,kalo dibiar gitu,nnti bihun akan bergumpal..

Bahan2 Tabur Sampingan
Tulang Yg direbus
Daging rebus yg dihiris nipis
Lobak Masin
Tauhu Goreng di hiris nipis
Daun Bawang n Daun Sup
Bawang Goreng
Sambal
Limau Kasturi(Jika Suka)

Bahan sambal
Aku wat besa2 ajer,cili kisar(leh guna cili serbuk),bwng putih n merah kisar,asam jawa,gula,garam,minyak utk menumis..

7 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Salam CT, Alhamdulillah.. akak kahwin org Kedah jadi memang kenallah bihun sup utara ni dan telah menjadi pujaan hatiku... hihihi.

Selama ni tataw plak sampingannya ada tauhu ngan lobak asin tu, len kali akak nak letak & nak cubalah resepi dari CT ni, selalu akak pakat campak baling ja mcm buat sup biasa tu.. paling suka bab cabai merah tu, suka boh banyak2, hehe

Mas said...

ct...kak mas pun suka klu bihun sup tu warna kuning.....
baru lebih selera nak menikmati bihun sup tu kan..he3

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

aduh dik.... tak bleh tgk lama2......... bihun sup utara ni dahlah feberet akak.... lama betul tak buat... kalau hari kerja mmg tak sempat la nak buat.. merebus tulang/daging tu lama banget.. huhu...

EmbunRosaliza said...

Rajin betul makyung sorang ni masak2 yg spesial, sedaplah nampak CT, akk ni msk yg simple2 je, malas nak msk yg susah2 heheh, ikut tekak anak je

zila norazila said...

salam ct
x leh thn tgok sup tu..wlupun akk bkn org johor..tp akk mmg gemar bihun sup tue..kwn akk mak dia rajin buat..dia org utara jgk..so akk dh biasa mkn..mmg the best..mintak semangkuk :)

Unknown said...

sedapnya...memang my fav akak ni.kalau pi pasar mlm mesti beli ni.lama dah tak buat...nanti blk mkn kat Penang la..hehe

Chik Mimi said...

sedapnya nak buat tak terbuat2 jugak kalau tau ct buat dah p hantaq tepeware hehehe