Wednesday, May 25, 2011

Bihun Sup Utara

Assalam semua,wah pagi2 dah tayang bihun sup kan,ah xperlah kan..Janji da benda yg nak ditayang n dikongsikan disini..Dah lama bebenor aku xwat n mkn bihun sup,last mkn pon time peknen yifa lagi..So las wik,merajinkan diri wat bihun sup utk minum ptg n merangkap menu mkn malam kami juga..Aku letak tulang cikit,pastu daging n ayam..Opss kaki ayam pong da,sbb hubby mmg sukee sgt ngan kaki ayam..Tapi kaki ayam tuh mmg dah cuci bersih n potong mna yg patut ok..Pastuh dah berselawat ke atas junjungan kita juga..Mmg dah jadi kemestian kalo nak cuci papun,time bilas yg last akan selawat..Nak cuci beras pong gtu,kain baju pong selawat..Sejak dari kecik mmg dah terbiasa mak aku nnti akan tanya dah selawat x..Hehe..Kalo selawat n bismillah mmg sgt bgs ok,yg xbgus tuh jampi serapah @nasi kangkang ok..Huhu,nauzubillah..Xberkat hidup wat camtuh utk ikat laki kan..Huhu dah melalut sakan aku nih..Bihun sup utara aku mmg agk cerewet kalo nak mmbeli,slalunya mmg kalo nak mkn aku wat sendrik ajer,bkn pa,kekadang yg beli nih payah cikit nak cari yg sedap.yg kat pasr mlm,aku pernah beli kuah langsung xsedap,bhn tabur punyalah ciput,sambal lak cam xmasak ajer..So dah ngada2 sgt wat sendrik adlh jln terbaik..B4 tuh tengs a lot utk Cik Mimi yg bagi rempah sup utk aku..Selalunyer aku guna yg serbuk adabi+rempah garam masala.K lah dah penat menaip,layan resepi dulu ek,daaa..Jumpa lagi nnti,nak tayang dessert lak nnti,hehe..


BIHUN SUP UTARA

Utk Kuah Sup
Bahan2
Minyak utk tumis
Rempah 4Sekawan
5 Biji Bawang Merah Dikisar
3 Ulas bawang putih Dikisar
1 Inci halia Dikisar
2Sdb Rempah Sup (Aku guna yg cikmimi bagi,kalo guna yg adabi pong ok)
1/2 Sdb Rempah garam masala
Daging
Tulang Lembu
Ayam
Garam
Kiub Pati Ayam@Kiub Pati Lembu
Serbuk Perasa(JIka suka)
Serbuk Lada Ajishio
Serbuk lada hitam&Lada putih
Air Secukupnya

Cara
Tumis rempah 4 Sekawan,bersama bahan yg dikisar,rempah sup n rempah garam masala yg dibancuh mnjadi pes hingga garing n pecah minyak,masukkan air,tulang lembu ,daging n ayam..Seterlah itu masukkan semua bahan kecuali garam.Biarkan merenih sehingga daging betoi2 empuk,(Aku masak 2jam lbh gak)..Seterlah empuk perasakan dengan garam.

Bihun Secukupnya(Aku rendam 1/2bungkus) direndam sehingga lembut.Kalo nak rendam terus ngan sebuk kunyit pong blh gak,tapi aku masak air sampai mndidih,aku masukkan 1/2sdb serbuk kunyit,kacau2,pastu masukkan bihun.Agak bihun dah lembut,toskan,sambil jiruskan dengan air paip,kalo dibiar gitu,nnti bihun akan bergumpal..

Bahan2 Tabur Sampingan
Tulang Yg direbus
Daging rebus yg dihiris nipis
Lobak Masin
Tauhu(Kali nih aku xletak,coz xda stok)
Daun Bawng n Daun Sup
Bawang Goreng
Sambal
Bahan sambal
Aku wat besa2 ajer,cili kisar(leh guna cili serbuk),bwng putih n merah kisar,asam jawa,gula,garam,minyak utk menumis..

12 comments:

Mas said...

ct...sedappnya tengok...
nak semangkuk...

EmbunRosaliza said...

assalam ct..sedapnya tgk behon sup utara tu..lapar dlm kekenyangan pulak rasa..hehe baru pas mkn nasi dagang

anymz said...

ct payung sayang,ini memang pebret akak masa dok kedah bbrp tahun dulu..tiap2 kali pi pasar mlm mesti sapu bihun sup ni tau..sedap kan..tu lobak asin tu terliur je akak tgk.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

fuyohhh! mengancamnya, akak pun slalu beli jer, mujur kat sini ada pakcik jual bihun sup utara yg best. Pnahlah jugak buat sndiri dua tiga kali, puas makan, nyum3

Chik Mimi said...

wah wah camne serbuk sup tu sadap dak ? hehheh bahgian akak mana ?

Zalieda Zaliedana said...

Kak Mas,
Hehe udah pinis kak..Saja nak bagi akak terliur..

Zalieda Zaliedana said...

Kak Rosaliza,
Waalaikumussalam kak..Owh akak mkn nsi dagang yer,msti sedap kan..Bihun sup nih kira sedap lah kak bgi tekak kami,hehe..

Zalieda Zaliedana said...

Kak Anymz,
Owh akak pernah duk kedah eks.?LOBAK ASIN LAH salah 1 penyumbang sedap pada bihun sup utara kan akak..

Zalieda Zaliedana said...

Sari Yusa Ibrahim,
Kak yus kalo da yg sedap tuh mmg mls gak nak wat,tapi wat sendiri mmg puas mkn kan.

Zalieda Zaliedana said...

Chik Mimi,
Akak tengs ya utk rempah tuh,mmg sedap kak..Eh bahagian akak,nnti kalo wat open house kompom sy panggei akak utk bagi rasa bihun sup nih,hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

aduhduhduhh.... sedap gilosss ni ct...... bihun sup utara ni skrg mmg dah jd feberet akak nih.. sambal merah dia tuh yg buat sedap.. sambal dia siap akak stok dlm esbox.. bila nak buat senang sambal dah ada.. anak2 pun suka bihun sup ni.. tp dorang tak mkn sambal pon.. ibu dia je yg pulun kaw2 sambal tu.. hehehe...

Zalieda Zaliedana said...

Kak MadiHaA,
Hehe,mmg sedap bihun sup utara kan,sambal kalo xda mmg xlengkap kak,sambal sy yg pulun lbh,ekceli hubby xmkn pedas sgt,dia letak ckit jer sambal..Duk nengok kak ida tayang bihun sup dia,tuh yg wat..Mmg resepi lbh kurang jer..