Wednesday, September 28, 2011

Kari Ikan Jenahak Ala Mamak,Berbaloi-Baloi ^_^

Assalamualaikum
Xretilah nak wordless Harini pagi2 lagi dah tayang kari kan,besalah dah duduk penang,kari mmg xdapat dipisahkan,kalo kari kepala ikan mmg sinonim ngan mamak kan,kalo mamak lak,mesti kita teringat nasi kandaq kan,kalo nasi kandaq lak,apalagi,mesti lah ingat Penang kan..Ermm kalo Penang,agak2 hampa semua igt kat aku x?? mesti igt aku kan,yerla walaupon aku bkn org penang,tapi tinggal kat penang,InsyaAllah sampai mati tinggal kat sini kut.
Nih Cheq nak habaq mai lah sbb kari nih sedap sgt,diulang ya,sedap sgt,hubby mkn nasi bertambah time lunch,pastu mlm mkn lagi,pastu da lagi balance dia suh simpan esbok,lunch rini nak mkn lagi,siap ckp kat aku lagi,nih kalo bini abg buka kedai,sure laku nih,huk alah,bkn nak pasan eks,kenyataan ikhlas sang suami,mmg aku percaya dari pujian org2 len..
Hubby sorang jer melantak,seperti sedia maklum,aku xmkn ikan,so aku rasa seksiap kuah b4 masuk ikan,dah msk ikan mmg ai xrasa dah,xtaulah camner sedapnya kari nih..
Kari mamak mmg seperti semua org tau,xda santan bagai ek..Sengaja aku mskkan kas2 sedikit,bagi lagi sempoi,ala2 kedai nasi kandaq..Pastu aku letak juga sos tiram.
Kat sini aku abadikan resepi nih,utk rujukan anak2 aku nanti,mana tau ummi dah xda nanti,abah nak mkn kari mcm ummi wat,blh lah rujuk kat sini..Kalo da sudi menerai resepi nih,silakan lah..Apapun mmg hubby puji meleleh n hatiku tersangatlah girangnya klmarin..

Resepi Kari Ikan Ala Mamak
Kepala ikan@apa2 bahagian yg suke(Aku guna bahagian ekor ikan Jenahak)
2 Sdb Rempah Kari Ikan (Aku guna Babas)
1/2Sdb Serbuk Cili (Aku Guna Babas)

Bahan2 Kisar
5 Biji Bawang Merah
3 Ulas Bawang Putih

2 Biji Bawang Merah Dimayang
1Ulas Bawang Putih Dimayang
1Sdt Halba Campur
1/2Sdt Kas Kas
Air Asam Jawa Secukup Rasa(Aku letak yg adabi 1/2sdb)Mmg kena bagi rasa masam2 cikit
1Sdb Sos Tiram
Garam Secukup Rasa

Daun kari 2 Tangkai (Jangan Di leraikan)
Air Secukupnya

Bahan Sampingan
Bendi
Cili Hijau(Ala xDa Stok lah plak)
Buah Tomato
Terung(Xletak hb xsuke)

Menu kami klmarin,aku rebus juga 1biji telur masin,lupa nak snap sekali.

Cara-Cara_

Tumis Bawang merah n putih yg dimayang bersama halba campur hingga layu,masukkan bawang2 yg dikisar,tumis sehingga kekuningan,masukkan serbuk kari,serbuk cili,daun kari,serbuk kas2,tumis sehingga garing.
Seterlah garing,masukkan air n pati asam jawa,kalo guna terus air asam jawa pon ok.Masukkan sos tiram , ikan,biarkan sehingga ikan masak,Gunakan api yg kecil,supaya pecah minyak,seterlah ikan telah masak,Masukkan bendi,cili hijau n tomato,seimbangkan rasa,tutup api n leh la mkn bersama nasi@roti.

5 comments:

Sheery Dream Cakes said...

Assalamualaikum ct..
wah pepagi singgah cnie dah nampak kari ikan.... terus berbunyi2.. bergendang2 perut akak nie.. hehehe.. lapar terus akak d buatnya tau.. sedapnya akak tgk kari ikan tu ct...

Mas said...

ct..jom tukar ngan kari daging kerisik kak mas...
sedappnya tengok kari ikan tu..
mabeles...

aroha mizwa said...

salam ct...
tudia pagi2 dah kari ni apa cerita saja nk org lapaq la tuh hahaha...baru dok plan ptg nie nk p cari ikan merah nk buat gulai,telur ikan hat bulat2 tuh dok bertapa dalam peti ais dah lama..ingat rini nk buat gulai xboh santan jgk lama xmkn huhuh...

tun_telani said...

adoi... terasa nk wat lempeng mkn ngan kari ikan.. kompom bertambah2..

Kak Sam said...

Ok le tu. Masa perasmian kedai jangan lupa jemput akak erk. Nanti akak bawak jambangan bunga beso2