Friday, March 26, 2010

Masak Simple2 n Sempoi jer...

Salam Jumaat..

Semalm masa tnya hubby menu pe dia nak mkn utk tghr ni,dia ckap nak mkn nsi lmak..Ishk hubby aku nih xabh2 nak nsi lmk..Asal ari jumaat jer,nak mkn nsi lmak,asal nasi lmk jer,ari jumaat..He he he..Aku pun ckp la kt hubby kalu esok da mood nak p mrkt..Klu jdi p mrket,aku xnak la msk nsi lmk,bek msk benda len..
Pehtu rini da la mood rajin nak bgn awai(sllu 6:30Am,rini kul 5:00Am)Pas mnyusu Baby Syazana ,mandi,siap then aku p la mrkt(nek moto sng ckit,baby tinggal kat hubby)Blk mrket tu baru kalut nak smbhyang(time aku nak klq umh baru nak azan,tgkla betapa awai nyer aku p mrket rini)..Beli brg smpai xckup dlm raga,siap gantung lagi beg plstk kat handle..Beli la gak siput belitung(feberet hubby) half kati jer..dpt la smngkuk kcik..Byk2 pun takut xabs,nnti mmbazir lak..
Lunch tadi aku msk betoi2 simple n sempoi2 jer,yerla masak lemak siput belitung,daging blck pepper,goreng ikan talang(aku xmkn ikn nih,hubby jer,boh bwng ckit jer..Dia xsuka kalu boh mcm2)
Ptg tadi lak,bagi su2 kenyang2 kat baby,dah dia tdq kat 1hour gakla,smpat la aku wat popia nih(idea nak boh inti crab stick aku dapt time aku duk belek2 fp kak ida)..Shri 2 nih aku ashk duk nengok fp kak ida jer,asa best la plk fp dia..Lgpun ada smthng prsamaan atra dia n aku(ni aku jer yg tau pe dia)..Popia tuh aku wat guna 1peket crab stick yg da 16batang,so dah belah 2,dapat la 32batang popia..Smpan wat frozen half..Balance gorng utk kami makn,aku htq gakla kat jiran sblah umah(mak cik juma)utk mrsa sikit...Kat bawah ni da aku srtakan resepi(da gak yg aku ubah ckit)..


POPIA

Bahan-bahan

Kulit popia secukupnya
1 paket isi ketam/crab stik-rebus sebentar kemudian potong 2 memanjang
carrot-racik halus
sengkuang-racik halus
sedikit garam (Aku x letak, ganti ngan srbuk pati ayam+lada sulah+udang basah)
minyak utk menggoreng(aku tabur lenga+bawang goreng ckit kat atas popia nih)

sayur di atas di gaul dgn sedikit garam kemudian bentangkan kulit popia satu keping dan letakkan isi ketam td bersama sayur kemudian gulung.kulit popia blh di lekat kan menggunakan tepung gandum yg di bancuh dgn sedikit air.bila dah siap menggulung boleh lah di goreng.siap utk di mkn.(Aku tumis bwng ptih+bwng merah,pastu masak bhn yg len jab)He he pandai2 jer aku ubah2 resepi kan,maap la kak ida yer..


sos

2 sudu besar gula(aku letak 1sudu jer)
1 sudu besar gula merah
1 sudu besar cili kisar/giling(aku letak 3sudu)
1 sudu besar cuka jika suka masam blh tambah lagi atau blh juga gunakan asam jawa(aku letak 2 sudu)
sedikit garam
1 gelas air

Didihkan gula,gula merah bersama dgn air kemudian masukkan cili dan cuka gunakan api yg perlahan supaya sos tidak mendidih sehingga menembak keluar dr periuk.bila dah agak pekat blh lah tutup api.


Note*Komen dari hubby,popia nih sedap ..



No comments: