Sunday, March 28, 2010

Murtabak Resepi turun temurun

Salam ptg AHAD..

Menu ptg ahd utk hubby n aku ptg nih adalah murtabak resepi dari Arwah Ayah ku(Arwah ayahku dulu kan meniaga roti canai n murtabak..Resepi nih kiranyer aku warisi dari dia la..
Tghri tadi aku xmasak pun,kami p mkn kat Restoran Aur Gaging kat Sg 2,(AKU MKN NSI GORENG UDANG,HUBBY PLK MKN MEE UDNG,AYAQ SAMA2 LAICI).Pic xda,hubby malu nak snap coz ramai org..He he he..Sebenaqnyer mula tu malas gak nak wat murtabak nih,igt nak goreng bihun jer,tapi tgk bwang besaq da byk gak yg hubby beli ritu..Daripada busuk n kena msk tong smpah bek aku wat murtabak..Las aku wat murtabak time aku prgnt 5bln dulu jer(ni kes teringin nak mkn la)..
Aku wat kecik2 jer murtabak nih,nanti blh frozen kan..Kiranyer esok lusa nih kalu Baby meragam pun xla kisah sgt,coz stok frozen da mcm2..Tadi pun time aku tgh wat murtabak Baby Syazana duk merap sakan..Nasib la Hubby da,blh la tlg jaga n layan dia sat..Baby Syazana ni pun mcm tau2 jer arini abah da(dia kalu abah da manja trlbih ckit)..Sbb abah ni rajin sgt nak layan..Ummi plk kalu ashk duk layan dia jer xjadi krja la..Janji ummi dah jaga syg ngan baik kan(kalu x,xla tembam kan)Blk kg baru nih ramai la yg tya kat umh knduri," Baby mkn pe,pandai la jaga tembam jer"??Aku pun jawab la"mna mkn pe lagi dia baru 4bln lbh jer,minum su2 badan jer"..K kat bwh ni la resepi n pic murtabak yg aku wat tadi..Xsataku n hubby dah rasa sorang setengah biji..Nanti baru mkn len,coz lani hubby duk tgk2 keta kat luaq..

Kulit(Doh)

Tepung Gandum 3cawan
Gula 1sb
Susu pekat 1sb
Garam 1st
Telur 1biji
Air (Aku agak2 jer,lbh kurang 1cawan)Kalu guna air kelapa lagi sedap,kulit pun lembut jer,wlpun dah sejuk..Kalu nak wat roti canai pun guna resepi ni gak..

Cara
Campur air,gula,su2 pekat,garam n telur..Kacau rata,masukkan tepung n uli sampai adunan xmlekat di jari..Bahagikan adunan pada bebola kecik,ambik planta n sapu pada semua bebola tadi(tujuannyer supaya doh tadi xmelekat n bercantum lagi..Biarkan bbrapa jam(Aku wat doh pagi,n ptg baru la start masak..Baru la doh tadi lembut n senang nak tebar)Aku xreti nak tebar,dulu xnak bljaq kat arwah ayah,so aku letak atas talam n tarik2 sampai nipis la..

Inti

Bawang Besar 5 biji(mmg jenis besaq2 pun yg aku guna)
Daging cincang(ikut suka la byk mana pun,lagi byk lagi sedap)
Bawang putih 1ulas(di tumbuk halus)
Halia 1inci (di tumbuk halus)
Kunyit serbuk 1sb bumbun
Rempah murtabak 1sb bumbun(rempah nih bole d beli d kedai2 india yg menjual segala jns rmpah,(bkn rmpah kari tau),aku beli kat Aloq Setaq..kalu aku nak wat karipap pun aku gunakan Rempah ni gak+ngan rmpah kari)
Garam n perasa agk 2 la(Aku letak garam+serbuk cukup rasa)
Minyak Sapi
Telur secukupnyer, utk goreng inti(aku guna 5biji telur)

Cara
Bawang besar dipotong dadu,kecik2..Tumis bawang putih n halia yg d tumbuk brsama2 ngan mnyak sapi smpai naik bau,Then masukkan daging,Pas daging dah msak,masukkan semua bahan..Kacau2 sebentar jer..Sbb nanti bwng trlampau layu,nanti kan nak kena goreng inti ngan telur plk..

Pic Inti yg telah siap d masak


Cara Membuat:

Pas dah siap kan cara kat ats,campurkan teluq bersama inti yg di masak,kacau2,goreng smpai masak,letak ckit mnyak sapi juga..
Tebar doh tadi,Letak inti yg telah di masak di ats doh yg siap d tebar..Lipat n masak ats api yg kecil..Time masak ni pun letak juga minyak sapi sedikit..
Siap,blh la kita mkn dulu..

Pic nih inti yg dah siap masak ngan telur n aku bahagikan jadi 6 bahagian


Dah siap balut ngan doh yg ditebar

Tgh di masak atas kuali

Pic nih murtabak yg dah siap masak..Jom kita makn..

No comments: