Saturday, March 27, 2010

Mkn D Pantai Seagate,Resepi Donut+Pizza

N3 kali nih panjng ckit,coz aku update sekali harung jer..Yerla kan nih utk 1ari..Hari ni time lunch aku xmasak,Hubby ajk klq p pantai C-gate n mkn mee mamak kat tepi laut..Blh hirup udara segar tepi laut sama kan..Aku makan bihun+koey teow goreng,hubby lak mkn mee rebus..Minum ayaq nyoq sorang sebiji(fuhh nyaman n lega jer rasa tekak,minum ayaq nyoq time panas2 nih..Kul2 lbh camtu la kami p mkn..B4 mkn n pas makn tu smpat la sesi brgambaq sat,ahaks..

Gaya Baby Syazana yg abah tangkap b4 klq mkn












Gaya ummi n abah b4 nak mkn















Pic ni pas ummi n abah kekenyangan































Time ptg tadi plk,tgh rilex2 tu abah gitaw nak makan donut,b4 tu aku da tnya hubby nak mkn donut x(dah byk ari tnya,tapi xwat2 gak)..He he he,kan byk resepi duk da dlm waiting list...Kul 5lbh aku start uli doh,alang2 dah wat donut,aku bancuh teruih la 2 adunan(Aku pandai jer wat pizza gak ngan adunan donut,ahaks..Ahaks,pnyakit "M" pun da gak)Maka dgn sbb tu la kami mkn pizza n donut(lgpun bhn2 utk adunan pizza lbh kurang jer ngan adunan donut)..Pizza nih ,saja la aku canai nipis2 ckit..Dapat la 3kping pizza,10biji donut dari 2adunan yg aku wat..Pizza nih 1 keping jer yg aku tabur toping n kami mkn tadi,lagi 2 keping xtabur toping lagih,Aku wat frozen jer..Senang cikit kalu da sapa mai kira rezeki la, blh la jamu(sbb hubby duk rasa2 mcm abah usop(bapa sedara hubby) kat kl nak mai)..Taun lpas bln6 dia n family da mai gak,kbtln aku wat gak pizza frozen,so rezeki depa la..Baru2 ni kan ank dia da khwn,kut2 la nak mai tunjuk mnantu kat adik beradik kan..2 3 ari ni kalu da yg mai umah tu da byk la hidangan boleh jamu,time aku tgh rajin ni kan,ahaks..Kat bwh ni aku copy n paste jer resepi dri fp kak ida n umieaisyah..Senang ckit da resepi,nanti blh wat rujukan masa depan aku n anak2(ceh mcm byk ank la plk)..Tapi pas mkn tadi da asa trharu la ckit,nak tau naper..??Hubby pas kenyang mkn tu,(aku tgh nak basuh pinggan n segala mcm benda yg aku guna nak wat pizza n donut ni la kan)dia terus cium pi2 aku n ucap tima kasih sgt sbb aku penat msk kat dia n mcm besa la kan,dia puji kata sedap(terus hilang asa penat tu bila hubby puji,he he)..Aku asa trharu la sbb asa di hargai oleh hubby(pandai gak hubby aku nih nak bodek no,papun aku tau,tu mmg pujian ikhlas dari dia)..Donut kat bawah tu aku gatai2 letak coklat ganache n stoberi n bluberi filling..Esok pagi bekfes mkn pizza n donut xabih la..Tadi pizza kami mkn half jer,donut lak.aku 2biji,hubby 1 biji jer..


DONUT MINI

Bahan:- (15 biji donut mini)
·200 gm tepung roti
·20 gm gula
·1/2 tsp garam
·1 tsp yis kering
·140 ml susu segar- ibu kurangkan kpd 120 ml sbb ada tambah telur
·20 gm butter - ibu tukar guna shortening Crisco
*1 biji telor- ini ibu tambah

·minyak masak untuk menggoreng
·powder sugar/gula aising - untuk tabur

Cara Membuat:-
1.Masukkan tepung, gula dan garam ke dalam mangkuk. Gaul rata.
2.Buat lubang di tengah dan masukkan susu dan yis. Gaul lagi menggunakan sudip plastik.
3.Masukkan pula butter, gaul dengan tangan hingga sebati.
4.Keluarkan dari mangkuk dan letakkan di atas papan canai dan uli sehingga doh tidak melekat di tangan. (Sesekali bolehlah ditabur sedikit tepung jika terlalu lembik)
5.Buatkan bentuk bulat. Masukkan ke dalam mangkuk adunan semula dan tutup dengan plastic wrap atau kain lembab. Biarkan doh naik 2 kali ganda.
6.Buat finger test untuk uji doh naik ke tidak. Kalau lekat kesan jari, bermakna dah naik.
7.Canai doh setebal 15 cm di atas papan canai dengan penggelek dan terap dengan terapan donut kecil (mini)
8.Susun di atas dulang dan rehatkan doh sebentar hingga naik 1 1/2 kali ganda lagi.
9.Panaskan minyak, goreng di atas api sederhana hingga keperangan kedua-dua bahagian.
10.Angkat dan toskan di atas kitchen towel. Biarkan donut betul2 sejuk sebelum di salut gula aising. Boleh juga dibuat aising donut seperti di bawah


Lengkali aku nak try resepi utk doh pizza yg kat bawak nih..Ni baru la adunan yg betoi utk pizza..Aku copipes dri fp umieaisyah


Doh Pizza

Doh pizza (sama ngan doh roti biasa)
400 gm tepung roti
100 gm tepung gandum biasa
200 ml air
1 bj telur
6 sd bsr gula
1 sd bsr yis kering
2 sd bsr majerin
1 sd bsr shortening
1 sdk garam
1 sdb bsr susu tepung


Cara nak wat adunan doh sama jer mcm kat atas,Cuma utk toping,ikut suka ati ler nak letak apa..Aku letak daging cincang(yg aku dah siap msk tu),sosej,udang,capsicum,button mushroom,mozarella,oregano..Sos guna tradisional yg kimball+cili life..Pas tabur toping tu,bakar jerla..Aku men hentam jer suhu n time tu(janji masak)..

Masa nih pizza tgh nak tabuq bahan,Donut lak xmake up lagih..Abaikan latar yg serabut tu no..


Pizza yg dah siap di potong oleh abah..Tgu masa nak ngap jer..

Duk taip2 xsedaq,lani dah 12lbh tgh mln,kira dah msk pagi ahd la..K la aku pun dah nak tiduq(tgk 2 beranak nih tiduq syok jer) he he he.. jmp lagi d lain N3..

No comments: