Wednesday, March 24, 2010

Xperimen baru n Roti Jala

Nak hapdet klmrn lgi psai xperimen aku nih,tpi mlm ni baru brksmpatan..Sbnaqnyer xperimen aku wat Blueberry n Strawberry Cheese Tart..Sbnaqnya dah lama la nak try wat,resepi dah lama print..So isnin ptg tu aku pun mulakan lah xperimen aku..Igtkan dah xjadi,yerla Baby Syazana duk merap la plk..Sat2 brhenti lyn dia,pastu continue lak..Last2 tu dia duk nangis sakan sgt aku pun teruih brhenti n wak dia msk bilik layan dia..Duk lam bilik ok ja dia,gelak sakan..Mlm tu baru aku continue bakaq tart tu,hubby dah da blh tgk2 n layan dia..Time hubby blk kja,aku jamu la tart nih..Ermm yg bestnyer hubby kata tart nih lagih sedap dri yg kat bakery..Weekend time blk kg tu aku smpat la snggah kedai sayang,yg juai brg2 baking(tu la beli mcm gakla brg)..Sebenaqnyer byk g resepi dlm waiting list aku(nanti2 aku akn br xperimen ngan resepi len plk)..
Klmrn plk hubby nak makn kari@gulai daging utk lunch,so dah alng2 wat kari aku pun wat la roti jala time ptg tu..Snang cite,xyah dah nak pikiaq pe nak msk time ptg,lagi pun roti jala nih hubby suka,aku pun suka(Pgi tadi bekfes pun aku n hubby bedal roti jala tu(smlm msk esbox..
Kali nih aku nak ltak resepi la plk,coz blh la wat rujukan masa depan nanti..Anak2 dah besaq nanti pun blh la cuba resepi yg ummi letak kat n3 nih ye..


Resepi Blueberry n Strawberry Cheese Tart
Sumber : Fp Kak Yati(kak Yati Ambik dari Mak Lang)Tq kak..

Pastry (as basis for all tart pastry)
250g butter
125g icing sugar
1 'B' egg
440g plain flour (maklang campur skit ngan susu tepung, garam skit, esen vanila)

Filling
250g Philadelphia cream cheese
60g gula caster
20g butter
1 'B' egg

Blueberry/stroberi filling

Cara:
1. Pukul butter dgn icing sugar sampai kembang.
2. Masukkan telur, pukul sampai sebati (well mixed).
3. Masuk tepung, gaul hingga rata.
4. Cubit sikit dan tekan dalam tart mould yang telah digris. Tekan dalam mould dengan fork.
5. Bakar 180C untuk 10-12 minit (3/4 masak). Keluar dan ketepikan

Untuk filling, pukul cream cheese, gula dan butter sampai kembang, masuk telur dan pukul hingga rata.Masukkan dalam piping beg. Picitkan cream cheese di dlm tat shell & kemudian bubuhkan 1/2 sudu kecil blueberry keatasnya.

Nota:
Pastry tu biar nipis pasal bila bakar ia kembang (tebal), tak sedap pasal tak crunchy.
Utk decoration bubuh sikit filling atas cheese dan swirlkan dengan lidi sebelum bakar.
Selalunya I buat banyak dan simpan dalam air tight container, tahan 1 bulan.
Banyak mana blueberry tu actually ikut citarasa masing2.Blueberry boleh diganti dengan strawberry atau kiwi filling.

Nota mklang : bila dah masuk filling, guna api bawah jer, baru nampak smooth jer chis tu, jangan lama sangat nanti chis tu berkerepot jer..
Resepi di atas dapat banyak, maklang buat setengah adunan dapat <> 40 ketui.

Tart yg aku wat nih mmg sedap,tapi rupanyer xla cantik..

Kat bawah nih resepi roti jala plk..Nih resepi yg aku wat selalu la,klu org len xtau la..



Roti Jala

Bahan:-
Tepung gandum(Aku wat lbh kurang 2cawan tepung kut)
Santan+Air(Nak guna susu segar or sejat pun ok ,agak2 pekat la,aku xsukat pun)
1 biji telor
1 sudu teh garam halus
beberapa titik pewarna kuning@kunyit pun blh

Cara Menyediakan:-
Aku Masukkan semua bahan dalam blender. Blend sampai semua sebati Kirai atas belanga @kuali leper non-stick Gunakan api perlahan. Tgk dah masak,angkat dan gulung atau lipat ikut suka.Senang jer kan..


1 comment:

mamawana said...

Sedapnya roti jala tuuuu.............