Wednesday, May 4, 2011

Daging Masak Hitam Ala Mamak



Assalam semua,bertemu lagi di n3 ini,ngee..Meh aku nak share menu lunch kami arini..Bagi tekak kami sefamily mmg sedap n ok sgt lah daging nih,coz mmg dah terbiasa mkn daging masak hitam yg dimasak sebegini,ala2 masakkan mamak.Resepi nih mmg family arwah ayah selalu masak,coz datuk sebelah ayah aku mmg asal india(jgn xtau ok).Hubby pong terkejut pas nikah tgk family sebelah arwah ayah aku,semua muka mami@mamak gitu,ngee..B4 nikah mmg aku xpernah cite tokwan(datuk aku asal dari kerala india,coverline)pas dia tau ajer,mmg dia slalu perli aku la,pastu aku lak mesti jwb kat hubby,xpa mai dari india pong ok pa,pandai2 masak,ngee..K lah xnak celoteh pnjang lebar,b4 dak ber2 bgn,bek aku cpat2 k..Bagi sesiapa yg berminat nak try resepi nih,amat2lah dialukan..Kalo sedap@x,bgi fedbek ya..


Resepi Daging Masak Hitam Ala Mamak
Daging Dipotong nipis(Aku guna dalam 400gm kot)
1Biji kentang di potong 6

Minyak Masak
Rempah 4Sekawan

Bahan bertanda* Dihiris nipis n digoreng hingga layu n baru diblend halus..
* 6tangkai Cili Kering Dibelah 2,buang biji n Direndam seketika supaya lembut(Nak Pedas,leh letak lebih)
* 2Ulas Bawang Putih Dihiris Nipis
* 6Ulas Bawang Merah Dihiris Nipis
* 1 Inci Halia Dihiris Nipis
* 1Sdt Jintan Manis(Biji)
* 1Sdt Ketumbar(Biji)

Bahan B
1Batang Serai Diketuk
2Sdb Tomato Soup Kimball
1Sdb Tomato Puree
6Sdb Kicap Masin Cap kipas Udang
5Sdb kicap Manis Cap Kipas Udang
1Sdb kicap ABC
Garam Gula n perasa jika perlu.tapi aku xletak dah..

Bahan C
1Sdb Minyak
2Ulas Bawang Merah Dihiris Nipis
1Ulas Bawang Putih Dihiris Nipis
Daun Kari



Cara-cara
Goreng bahan bertanda* dengan sedikit minyak hingga layu n naik bau,blend hingga halus dengan menggunakan sedikit air n minyak gorengan tadi..Dalam mangkuk @bekas yg sesuai,Perapkan seketika bahan kisar n sedikit daun kari bersama daging yg dipotong nipis.
Panaskan kuali,masukkan daging yg diperap tadi,kentang n semua bahan B.Biarkan masak dalam api perlahan supaya pecah minyak.Seterlah daging n kentang empuk,perasakan dengan gula,garam@serbuk perasa,(aku xletak dah,coz mmg dah ok).Jika ok,tutup api letakkan dalam pinggan yg sesuai,ketepikan dahulu.
Dalam kuali yg lain masukkan minyak,tumis bawang merah,bawang putih hingga kekuningan,seterlah itu,masukkan daun kari.Seterlah itu,tuang terus kedalam pinggan daging tadi ,Bolehlah dihidangkan bersama nasi@roti..
*Pstt,nnti2 aku tayang gu utk daging nih ya..

13 comments:

Mas said...

ct....sedappnya daging hitam tu....
memang lauk peberet tu...

K.Nor said...

sangat tertarik.. masuk copy & save dulu ya.. hehe. mekasih

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

a'ah ler.. akak pun terliur tengok lauk ni.. mesti sedap ni... copy dulu resepi noo.... cepat atau lambat buat tu.. tunggu ajelah.. hehe.. tq dik..

EmbunRosaliza said...

assalam ct, sedapnya dgg itam tu, terliur akk tgk. syifa watpe tu

Zalieda Zaliedana said...

Kak Mas,
Lauk camnih mmg sedap kan kak,nak palk mkn ngan nasi tomato tadi,hihi..

Zalieda Zaliedana said...

Kak Nor,
Segan lak sifu masuk sini n nak amik resepi nih,hehe..Harap kena ngan selera akak yer..

Zalieda Zaliedana said...

Kak MadiHaA,
Akak try tau nanti,best kak daging hitam nih..

Zalieda Zaliedana said...

Kak Rosaliza,
Waalaikumussalam kak,daging nih mmg sedap bagi tekak kami sefamily kak..Syifa baru bgn jer,Cian syifa rini kena gigit jari kaki ngan kakak dia,huhu..

Unknown said...

kalau boh kentang mmg sedap oooo

aduh!!!!!
lapor terus

LiNa_Pg said...

sedapnya dgg msk itam ni..akak suka kalau masak cenggini..kalau ngan nasi tomato lagi sedap kan?

Zalieda Zaliedana said...

Citarasa Rinduan,
Kak Ayu,a"ah boh kentang mmg sedap,gpong hubby n anak suka mkn kentang,tu yg letak tuh,hihi..

Zalieda Zaliedana said...

Lina_pg,
Kak Lina,mmg betoi kak,mkn ngan nasi tomato sedap sgt,kebetulan rini mmg sy masak nasi tomato,ngee..

Bee said...

assalamualaikum zaidah, sudi2kan ambik tugasan kat rumah kbee ya...tq:)