Saturday, May 28, 2011

Puding Kentang Berkaramel

Assalam semua,mesti arini semua org bz n da agenda memasing kan,Aku?Aku duk diam2 kat umah ajer,Xda g mana pong,esok da knduri,adik datin norjuma kawin(Eh adik ke abg tahla).Yg pastinya kami di jemput n insyaAllah akn pergi..Mesti norjuma da,tingin gak nak tgk muka dia yg comey tuh,huhu kalo PM,Najib da juga lagi lah best,ceh perasan xsudah..Yerla kan diorang adik beradik,leh gak aku tumpang glemer.muahaha..K lah udah2 lah berangan,sebenarnya kisah d sebalik terjadinya puding nih,meh aku nak cite,aku da tgk kak dayang tayang puding kentang dia lam fb,aku duk tggu la dia post rcp,xpost2 gak,las2 aku wat ajer versi aku..Disebabkan da lam 1/2cawan mashed potato lam peti n puteri2 pong tgh beradu,aku pong terus ajer godek puding versi puding roti berkaramel,tapi roti tuka ngan kentang ajer..Alhamdulillah,sedap,aku wat half adunan ajer,mcm biasa..Tapi kat cni aku nak tepek rcp dari kak dayang,utk rjkan aku dmasa depan..Teng kak dayang,muahhh..

Walaupong rupamu xlicin n menggerutu,tapi rasa n lemakmu ttp mnjadi pojaan hatiku..hihi..

Puding Kentang Berkaramel
Resepi : DayangJack@DapurKu SaYang

Karamel :

* 1/4 cawan gula pasir
* 1/4 cawan air panas

Cara-cara :

1. Hanguskan gula sehingga keperangan dan masukkan air panas. Kacau segera supaya tidak berketul.
2. Kemudian ratakan pada loyang/bekas yang besesuaian. Sejukkan seketika.


Puding :

* 1 biji kentang sederhana saiznya (direbus hingga empuk dan dipotong kecil-kecil)
* 5 biji telur A (dipukul sedikit tetapi jangan sampai berbuih)
* 1 1/2 cawan susu sejat/susu cair
* 1/4 cawan air
* 1/2 cawan susu pekat manis
* 1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara :

1. Kisar kentang bersama semua bahan (kecuali telur) hingga sebati.
2. Satukan adunan tadi dengan telur yang sudah dipukul manja. Sebatikan perlahan-lahan dengan menggunakan senduk kayu atau hand whisk. Kemudian tapiskan.
3. Tuangkan adunan ke dalam loyang/bekas yang berisi karamel tadi.
4. Sediakan loyang yang agak besar dan isikan air panas secukupnya. Kemudian letakkan loyang puding tadi di tengah-tengahnya. Masukkan ke dalam oven. (membakar dengan kaedah bain marie)
5. Bakarlah pada suhu 160-170C selama 40 minit atau sehingga masak. Bergantung pada suhu oven masing-masing.
6. Setelah puding masak, sejukkan terlebih dahulu sebelum diterbalikkan.

9 comments:

EmbunRosaliza said...

assalam ct...sedapnya puding ketang karamel tu...nyaman je tekak

izahdaut said...

weh ct, caya la.. menjadi jugak ye.. hehehe.. aku tunggu hubby balik training dulu baru nak buatkan. ooo nak tengok norjuma ye... masa anak dara2 dulu comel suci hama je muke dia. sekarang dah datin ni gamaknya lagi la comelkan. hahaha.. tingat masa blajor dulu, dia memang aktif debate.. tercomel dan ter...opsss tak leh cakap.kikiki..

selamat berkendurilah yeee

Zalieda Zaliedana said...

Kak Rosaliza,
Waalaikumussalam kak,A"ah versi kentang nih pong sedap,mmg nyaman tekak bila mkn pas letaka lam peti..

Zalieda Zaliedana said...

Kak Izah,
Tuhla sekbek mnjadi,tapi kalo wat n xtayang yuh,paham2 jerla,muahaha..Hubby sy pong xda rini kak,rini n esk kja,huhu,sedih toi,sjak kwin nak kat 3taun nih,nila 1st kena tinggai weekend..Owh akak bljaq skali norjuma lah,akak tercomel n ter apa,ha??

Sheila Shafeareen said...

Salam dah mari sini yeee pusing ni
sdp tu nak sikit jejalan rmh Dj rasa smelm x cukup
kalau gi kenduri esk ambik le pic yee mana tahu leh ambik pic sama Datin tu...

Yatie said...

Assalam Dana,
cantik mulus je puding ni..terliur je tngk..nak wat gaklah..banyak gak guna telur kan..

LiNa_Pg said...

licin mulus jer puding dier..sedapnya..

Sheery Dream Cakes said...

Assalamualaikum ct...
mmg nmpk cantik puding tu... cantik... puding kentang pasti sedap kan ct...

HaSue said...

ooo..gi kenduri keluarga norjuma yer..mana cerita n gambonya..takde ke ct?hehe..mesti meriah kan?

terliur lak nengok puding ni..tp pasangan hidup akak ni prefer yg plain gak..huhu..tp akak suke je mana2 asal sedap...bak sini sepotong