Monday, February 21, 2011

Nasi Beriani n Daging kashmir



Salam n Slamat pagi,hari ni awai kan aku bersiaran,yerla ank2 tgh tdur kan,len la ummi curi masa jab,jbgi baru nak masak utk lunch.Lani lunch aku msk awai lam kul9 cmtu la,kat2 hubby nak blk hngatkan len,coz ank2 xbgn lagi.Nasi beriani nih aku msk ari khmis baru2 nih,hubby mmg suka sgt ngan nasi beriani..Alhamdulillah hubby puji sedap,syazana pun mkn byk juga.Hehe xla penat aku msk kan..Resepi aku amik kat dapur kak ummi zaihadi yg pandai msk tuh..Kak ummi mnta izin yer nak memanjangkan resepi dicini lak yer....
*Utk sukatan Beras aku hanya mnggunakan 2cawan,tapi sukatan utk bebahan di bawah aku letak ikut resepi,coz pas adunan rempah2 nih pekat aku ambk half ukt masak daging n half utk masak nasi,wakaka dasar malas nak masak kan..Utk masak daging aku cuma tmbhkan kentang,coz hubby n syazana suka kntang..Kiranya daging masak beriani la,sedap weh..


Sumber ~ kak ummi kuantan
Bahan:-
1 kg beras basmathi, cuci dan toskan
100 gm minyak sapi Ghee
2 camca besar tomato puree
1450 ml air
100 ml susu cair (ummi guna Ideal Nestle)
100 ml dadih (plain yogurt)
garam secukupnya
kismis dan badam untuk hiasan(Aku xletak)
daun bawang - tabur(aku letak daun pudina,utk lbh aroma)
(Aku add daun pandan smpulkan,serai d titik)
Bahan rempah campur:-
1 camca besar serbuk jintan putih
1 camca besar serbuk jintan manis
2 camca besar serbuk ketumbar
2 camca teh garam masala
4 kuntum bunga cengkih
(Aku add rempah beriani maggie 1sb)
Bahan Kisar:-
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 cm halia
4 biji cili hijau
3 biji buah pelaga

Cara Memasak:-
Panaskan minyak sapi, tumis bahan rempah campur hingga wangi. Masukkan tomato puree dan bahan kisar. Kacau 3 - 4 minit atau hingga terbit minyak. Masukkan beras, gaul selama 2 minit. Tuang air, susu cair, garam dan dadih. Gaul rata dan biarkan menggelegak sambil dikacau. Apabila telah kering airnya, tutup periuk dan perlahankan api. (ummi tumis guna periuk elektrik dan apabila beras telah dicampurkan semuanya..tekan je suis dan letak periuk elektrik tu dan biarkan masak mcm bese). Bila nasi telah masak, taburkan kismis dan badam (x letak badam pun). Taburkan bawang goreng dan daun bawang bila menghidang.

No comments: