Wednesday, February 23, 2011

Udang Galah Masak Paprik



Dah lama xmkn udng galah nih,yerla kat peneng nih ssh ckit nak dpt,kbetulan 2mggu lpas time blk kg tu kami snggah Padng Besar jab,nak jadi kan rezeki pas penat shoping tu,kami snggah mkn kat gerai tmyam di situ jab,pastu ternmpak da sorang pmpuan tu juai udang nih,smp umah mak aku masak la paprik udng nih,Pergh mmg sedap n fresh sgt,blh katakan aku ngan hubby jer melantak yg melantak semua udang nih,mak aku xnak coz baru pas oprate kaki dia..Jom tgk resepi udang galah sempoi cara aku nih,zassssssss..


Resepi Udang Galah Masak Paprik
Udang Galah
* Bwg Putih,bwg merah n sedikit halia - ditumbuk
1 labu Bwg besar - Belah 6
* 2@3 biji cili padi - diketuk
bunga kobis, kacang buncis/panjang, karot dan jagung muda
sedikit cili kisar,sos cili,sos tomato, sos tiram dan nampla
Sedikit air perahan limau kasturi
secubit garam
Minyak masak
Cara-cara

1. Panaskan kuali.Masukkan sedikit minyak gorengkan udang (agak2 sampai masak, jgn terlalu garing).Ketepikan
2. Masukkan bahan bertanda* kacau sekejap.
3. Masukkan semua sos n perahan limau kasturi Biarkan mendidih n agak pekat sekejap dan masukkan pula sedikit air,dan sayur-sayuran.
4. Bila dah mendidih, masukkan bwg besar yg dibelah 6 tadi.
* Kalu suka leh letak daun limau purut utk aroma yg lebih ghau2..Aku dah xsmpt amk daun limau kat pokok mak dah,coz kami dah kebulur..

Pic udang nih yg kami mkn kat sana,udang galah masak pedas.

Model Udang Galah,tgk mengopek kulit,Muahhaha..

No comments: