Friday, February 25, 2011

Chocolate Chip Banana Muffin



As'salam n slmat petang.Muffin yg da kat umah kat kak izah telah datang kat umah aku lak,ngeeee..Kak izah baru post kan n3 pagi tadi,hehe..Semua bbhan mmg dah da,so on jerla.Sedap mapin nih,mmg lembut gebu jer,maybe sbb penggunaan yogurt kut,hehehe..Ni baru jer siap bkar..Syazana pun dah ngap 2biji,sedap kut ummi dia wat,ngeee..Kak ijah ku cayang cam besa la,nak c/p resepi eh..

CHOCOLATE CHIP BANANA MUFFIN
sumber Resepi:Kak izah mak bais n muaz

Bahan-bahannya:

1 3/4 cawan tepung serbaguna* gandum
3/4 cawan gula *kurang ke 1/2 cawan(wlpun aku dah kurangkan ke half cup,tapi masih manis,maybe psng aku manis kut,len kali aku nk kurang kan lagi)
1 teaspoon baking powder
1 teaspoon baking soda
1/2 teaspoon garam
1 biji telur* saya guna M
1/2 cawan minyak * saya kurangkan 1 sudu
1/2 cawan plain yogurt * atau 1 cup yogurt tu bersamaan 1/2 cawan
1 teaspoon vanilla extract
1 cawan pisang lecek
3/4 cawan semisweet chocolate chips


Caranya: (Cara saya)

1. Dalam mangkuk yang besar ayakkan tepung bersama baking powder, soda dan garam. Kemudian masukkan gula dan chocolate chip. Gaul rata
2. Dalam bekas yang lain, satukan minyak, telur, yogurt, pisang dan essence Vanilla. Gaul rata.
3. Kemudian masukkan adunan pisang ke dalam mangkuk tepung tadi. Gaul sekadar bersatu sahaja.
4. Sendukkan ke dalam paper muffin dan bakar pada suhu 180 C selama 25 minit.

Nota: Saya gaul adunan ni sekejap aje sekadar bahan bahan tu semua rata. Adunan muffin yang terlebih kacau akan menyebabkan muffin keras, bantat dan tak gebu. Yang penting pastikan tepung yang diayak dikacau sebati bersama baking powder, garam, gula dan soda sebelum dimasukkan bahan basah.(Aku ikut jer semua ckp kak izah n cara dia tu,dia kan ratu mapin,ngeee..


Gelagat budak yg mkn 2biji muffin..Sedap nak yer.

4 comments:

izahdaut said...

Laju nya mokcik sorang neh... Ishhh akak mmg tak leh tengok budak makan. Suke tengok.. Heheh.. Lawooo lah mapin neh. Kembong2 naik menggebu tu. Sedapkan. Gebuu kan. Mungkin manis cok cip tu jugak kot. Tu la lenkali akak nk kurg kan juga gula tu.
Pss ni kan nak panggil apa.. Sya tu anak ye.. Zalieda la namanya ye..

Zalieda Zaliedana said...

Lawo panyer kak,mna leh lwan akak tokey n ratu mapin,ngee..Pas kenyang mkn tu, terus dia tiduq,Tu la b4 trlupa nak bgtau akak pggil ct jer kak,nma kita siti zaidah,hehe..Selamat berkenal kak yer.Cheh skemanye,padahal lama dah kenalan..

Umm Mymoonah said...

Moist and yummy muffins, looks very delicious.
http://tasteofpearlcity.blogspot.com/

Zalieda Zaliedana said...

Thanks dear,yes verry da moist muffin,perfect to my taste..eemmm yummy..Haha.