Sunday, February 20, 2011

Sotong Bersos Plum


Ermmm sedapppppp..


Menu nih pun aku msk mggu lpas gak,beli sos plum semata2 nak wat menu nih sbb trgoda time lam pantang ritu gak..Aku tgk kak nor,kak izah,kak mas n ramai lagi dah mncuba,so aku pun xketinggalan gak la..Mmg sedap pun resepi nih..Resepi asal ialah udang,aku n kak izah telah tukarkan kepada sotong,Aku juga telah derhaka kat resepi nih ckit,p tmbah cili padi cm kak izah n cili kisar..Maaf la tuan punya resepi,derhaka cikit..K la,minta izin nak memenjangkan resepi ni disini n rujukan d masa depan..

UDANG BERSOS PLUM
resipi : CMG
sumber : Kak Izah

BAHAN-BAHANNYA :-)
15 ekor udang saiz besar *tukar ngan sotong digoreng sebentar?(sama cam kak izah,aku tukar sotong gak)
1/2 camca teh lada sulah serbuk
1/2 camca teh serbuk kunyit
Sedikit garam
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 biji bawang holland, dibelah 6
1/4 biji red capsicum, didadu
1/4 biji green capsicum, didadu
1/4 biji yellow capsicum, didadu tak letak sbb tak ada stok
1/2 batang leek, hiris dan rendam ~ tak letak sbb tak ada stok
1 camca besar sos cili thai (mat guna jenama "LIFE")
1/4 cawan sos plum (mat guna jenama "LIFE")
Sedikit garam jika perlu
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
*(Aku tambah cili padi 2biji+cili kisar 1cmt)
CARA MEMBUATNYA :-)
Udang dikerat hujung kepalanya, buang kaki dan janggut, cuci bersih, lumur dengan serbuk lada sulah, garam dan serbuk kunyit hingga rata. Goreng hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan.
Tinggalkan kurang lebih 2 camca besar minyak dalam kuali yang sama. Tumis bawang putih dan bawang holland hingga layu. Masuk sos cili thai dan sos plum tadi, kacau rata dan masukkan udang. Gaul hingga rata.
Tambah red/yellow/green dan leek tadi, gaul dan masak hingga pekat dan sos menyaluti udang. Rasa dan jika perlu tambah sedikit garam. Masak sekejap dan angkat. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan.

No comments: