Wednesday, February 23, 2011

Tomyam Campur



Tomyam nih aku masak ari selasa baru nih,ni baru nak letak n3,Tomyam nih menggunakan pes yg aku beli kat padang besar,aku beli pes nih gara2 tergoda ngan tmyam seafood yg kak ummi masak menggunakan pes yg sama di beli kat pdg besar juga,hehe..Mmg seperti yg kak ummi kata,pes nih sangat sedap.Menyesal lak beli 1botol jer..Xpa la kalu da rezeki leh p n beli lagi..Hubby siap ckp sedap betoi tomyam nih n mmg khaw betoi..Hehhe best betoi aku dgq n mmg berbaloi..

Sumber~Resepi sendiri
Ayam,udang n sotong(letak la suka ati byk mna pun)
Bawang putih tumbuk lam 1 ulas aku letak
Pes tomyam
Air perahan limau
1Cmb sos plum,aku sja tmbah,sedap oo letak sos ni lam tomyam
Cili padi diketuk
Sedikit bunga kobis N cendawan tiram
Air Secukupnya
Bawang besar (dipotong 6)
Sebiji tomato
Garam dan ajinomoto
1sudu besar minyak
Cara:
Masukkan minyak ke dalam periuk,tumis bawang putih,pes tmyam n sos plum,biarkan seketika.Masukkan air,biarkan sebentar.
Masukkan pula bawang besar, serai,lengkuas n cili padi,biarkan seketika,masukkan pula hirisan ayam, ke dalam periuk.
Apabila campuran sudah mendidih, masukkan sotong dan udang.
Seterusnya masukkan bunga kobis n tomato
Akhir sekali masukkan garam, ajinomoto, air limau nipis dan daun limau purut.
Kacau bahan-bahan dan biarkan mendidih seketika.

Tutup api dan hidangkan panas-panas.Tambahkan daun ketumbar ketika menghidang
Tambahan:Aku blend tomato half biji,n lagi half aku masukkan terus,utk kasi kuah pekat.

Makan tomyam mana best kalau xda telur dadar khan khan kan..

Nila pes Tomyam tuhhh..Sedappppp sangatttttttt..Yang pasti aku menyesal bangat sbb beli 1botoi jer,dah la Pdg Besar nih jauh gak..Huhuu..

2 comments:

Ummi said...

Salam kjg bls Dana, thanks singgah dapur akak yea...waaaaah dah jumpa pes tu eh..akak pun baru ni anak dara belikan lagi balik bercuti semester baru nih, yg lama pun x abis lgk..hehe...sedap kan...

Zalieda Zaliedana said...

Wslm kak ummi,tengs eh sudi kunjung pondok sy nih,malu n segan lak akk dtg sini..Erm mmg sedap pes nih..
Re:sy duk kat pneng,tapi asal a/setar,2mggu lps blk a/s tula terus g perlis.hehe..