Thursday, February 24, 2011

Sardin Bun


Salam n Slmt Malam..Anak2 tidur leh la update blog jab,hehe..Tadi Syifa punya la meragam,penat betoi la mlm nih,kebetulan bahan2 utk buat bun nih aku dah sukat siap2 letak dlm BM b4 smbahyang mghrib tu..Pas smbahyang lak aku p gatai2 tangan mengadun kek lak,Smbil duk putar telur segala tuh smpat lagi goreng bihun singapore utk dinner lak,cuba anda bayangkan,hehe.Time rajin,kalu malas pa pun xmsak kan..Berbalik pada bun ni,aku igt dah xjadi dah,pnya la lma aku duk perap,dari b4 mghrib smp la kul10:00pm baru aku bakaq,tapi alhamdulillah n syukur sgt bun nih sgt la gebuuuuuu gebasss n lembut hasil kejadiannya..Hubby dah ngap 1bji yg aku koyak wat posing nih,yg plg aku syok n semangat nak meroti lagi nih hubby ckp supah sedap dari bakery nih..Walla weh kembang montot aku yg dah sedia kembang nih..Wakaka..Tq byak to kak nor ats resepi nih,aku c/p dari kak izah.Tengs utk ke 2 nya.

BASIC DOUGH
sumber: Kak Nor
Sumber resepi:kak izah

380gm tepung high protein (tpg roti)
3 sudu besar susu tepung
80gm gula castor
3 sudu kecil yis segera
1 bj telur A ~ dikocok sket dgn garfu
100ml air
100gm water roux*
1/2 sudu kecil garam
30gm butter
30gm shortening

Cara:
Masukkan bahan air, telur dan water roux ke dalam bread maker (BM) dan lepas tu masukkan bahan2 kering spt tepung dan susu tepung.

Letakkan gula dan yis di satu penjuru manakala garam di penjuru yg lain.
Tekan suis on pd BM dan setkan pd mode dough.
Tekan start dan biarkan ia menguli utk seketika.
Bila dah membentuk sebiji doh boleh la dimasukkan butter dan shortening.
Biarkan sehingga proses menguli selesai.
Biarkan ia naik hingga 2x ganda atau BM berbunyi menandakan proses sudah tamat.
Boleh la dibentukkan doh td mengikut citarasa anda.
Tunggu lagi roti naik dan bakar pada suhu 180 C lebih kurang 20-25 minit.

#kalau nak doh yg lebih lembut dan gebu boleh la diulang proses menguli tu sekali lagi.



water roux: (menggunakan kaedah 1:5 .. 1 utk tepung, 5 utk air.. )

50gm tepung gandum

250ml air


Masukkan dlm kuali/pan dan panaskan dgn api sederhana.

Hendaklah sentiasa dikacau supaya tak berketul.
Kacau hingga pekat dan padamkan api ( dlm 2 minit jer)
Bila sejuk masukkan dlm bekas bertutup dan simpan dlm peti ais sehingga nak digunakan.
Keluarkan dr peti ais, biarkan hingga pd suhu bilik baru lah digunakan.
Utk resepi sardin,aku tumis bawang putih n merah cincang,+cili kisar+cili merah cincang gak+jus limau ckit+juga sos sardin n masuk jer sardin yg di lecek,siap.
Pastu leh la masukkan lam doh tadi..


Buat 5biji jer,utk hubby..Aku xmakan sardin,hehe..Esok pagi xyah la watkan bf utk hubby dah,mkn bun ni jer.


Mmg gebu,tapi aku pakai kamera cap ayam n guna nset jer utk snap pic,tula nmpak xsmpoi,hehehe..


2 comments:

Umm Mymoonah said...

Looks very yummy, I would enjoy this any time.

Zalieda Zaliedana said...

Umm Mymoonah
Ya mmg sedap,U must try..