Monday, October 10, 2011

Karipap O Karipap..

Tgh tunggu laling mandi n bersiap,aku dah siap dah,kan nak p BM,sementara tuh msk n3 nih dulu,takut kang arini bz jer xsmpat n3..Sana sini duk menayang karipap kan,ai pon sebenarnya lama dah xmenajamkan skil mengelim karipap nih,kebetulan sama ari ngan kak mas,aku pon wat karipap juga,tapi baru arini berkesempatan nak menayang..
Teringin juga nak guna acuan karipap tuh,tapi xde,so kelim sendrian berhad jerla,da yang xsama besar pon,walaupun terap guna gelas plastik,huhu lantaklah kan,yg penting sedap,kenyang n hubby serta nana suka sgt..
Kalo kripap aku lbh suka inti kentang,so mmg wat inti kentang la yg nih pon..Utk doh aku guna resepi Tun,TAPI aku guna air ais dari peti sejuk utk mendapatkan kulit yg rangup,sbb mmg dah terbiasa,kalo wat karipap,mmg guna air sejuk,Resepi tun nih mmg lbh kurang ngan aku selalu wat,tapi b4 nih xsukat2,men agak jer.Dari dulu2 duk tgk mak n kakak aku wat karipap lagi,mmg gunakan air ais utk kulit yg rangup..Sampai skang aku pon mmg ikut jerla..
Terima kasih utk kak izah yg mewarwarkan resepi tun ni..Tun tima kasih byk ya,kak ct letak kat sini utk rujukan bersama ya..
Pic inti pon xperasan,pic kelabu asap,sbb snap pon dah memalam,dah la ujan lak aritu..
Yg nih goreng half msk utk wat frozen..Mmg tgh byk stok kipap lam esbok skang nih..Senang kan,nak mkn tinggal goreng semula hingga masak ajer,kalo xnk digoreng separuh msk pon blh,tapi kena letak sekejab di dalam freezer,pastu agak keras cikit baru disimpan,kalo tindan pon xper,mmg dah xlekat..


DOH KARIPAP
resepi: TUN
Sumber Kak Izah

4 c tepung
2 tbs margerin
1/2 c oil
3/4 c air(Aku guna air sejuk dari peti ais)
1/2 tsp garam

cara-cara:
panaskan margerin + minyak dlm periuk. tutup api.
tengah panas2 tu, masukkan tepung dlm periuk td dan gaul guna garpu (jgn guna tangan, melecur nnti).
dh sejuk siket, campur garam n air.
Uli-uli.. siap! buleh wat karipap ikot suka inti apa..

Untuk inti,Aku gunakan inti lebihan wat paratha paf,mmg sedap kat tekak aku inti nih..

5 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

terliurnya tgk karipap tu.... yumyummm...
lama akak tak menggentel karipap ni.. org order karipap goreng/frozen pun terpaksa tolak disebabkan ketiadaan masa & kesihatan yg tak mengizinkan nak berjaga mlm2 (selalu pening/pusing2 kalau tak cukup tidor)

Amie said...

2-3 hari ini kenyanglah makan karipap di sana-sini, ramai rakan blogger rajin buat karipap... tak mau lepas peluang jugak nak makan karipap di sini ya Dana...seketul je pun dah cukup...utk hentikan kecur liur...

tun_telani said...

mmg hebat betol godaan kak izah ye.. habis semua org pakat buat karipap.. hihi.. tun pun kalau buat mmg frozen siap2. senang nk makan..

Mas said...

he3...sini pun berjangkit karipap kan..
meh kat kak mas 10 ketoi..
sedapnya tengok...

Sheila Shafeareen said...

Salam heheh emua dah bejangkit Karipap tun ni..hari ni dapur kita pun buat juga...sdp kan resepi kulit tu..sesuai ...om tukar suka sama suka hehe