Friday, November 18, 2011

Tepung Bungkus


Assalamualaikum..
Tepung bungkus nih salah 1 feberet aku,suka sgt mkn kueh ni,tapi kalo yg beli mmg aku xbape gemar,sbb agak keras,kurang lemak santan tuh..Setakat nih kalo nak beli,aku beli kat member mak aku kat kg ajer,tepung bungkuih dia ni mmg terkenal sbb tersangatlah sedapnyer.Dah la sedap,murah lak tuh,3kupang jer sebiji..

Dah 2kali dah aku wat tepung bungkus guna resepi nih,mmg sedap,tapi kali nih agak kecewa cikit,sbb aku leh xpasan yg stok tepung beras dah abis,dun pisang dah layur bagai,dahla dun pisang pon nazak sgt dah..Sbb dun pisang dah nazak n tingin sgt nk mkn,aku pon guna ajer tepung beras yg aku beli kat kg(tpng beras nih diorang kisar sendri n mmg sesuai utk goreng pisang n sewaktu dgnnya,kalo kueh muih nih cam kureng sesuai,sbb agak kasar),huhu..Hasilnya walaupon sedap,tapi kueh aku xla selembik cam 1st time wat dulu n tekstur kueh agak kasar,huhu..Nasib badanlah kan,sendri punya angkara,huhu..Xperla belajar dari kesilapan,(ayat penyedap ati nih)hihi..

KUEH TEPUNG BUNGKUS
Sumber Resepi:-Kak hanieliza

Bahan
1 cawan tepung beras
2 cawan santan + sikit garam
Daun pisang

Inti(Aku xikut resepi nih pon utk inti,coz wat byk2 siap2 simpan frezer)
1/2 biji kelapa muda parut
1 ketul gula melaka
1 s/b gula
1 s/b tepung gandum
4 s/b air
1 helai daun pandan

Aku add juga

1Cawan tepung pulut
1/2Cawan Air+- (Utk balut inti jadikan bebola)

Cara:
1. Masakkan bahan inti kecuali tepung gandum sehingga agak kering.
2. Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga kering. Sejukkan.
3. Jadikan inti bebola kecil. Ketepikan dahulu.(aku wat bebola kecil ngan tepung pulut,pastu leperkan n msukkan inti,pastu baru dijadikan bebola)
4. Bancuh tepung beras bersama santan. Masakkan hingga naik wap dan nampak agak pekat.
5. Layurkan daun pisang diatas api dan potong anggaran diperlukan.Lap dan bersihkan.
6. Ambil 3 sudu besar bancuhan tepung dan letakkan di atas daun pisang. Letakkan 2 biji inti.
7. Tutup daun pisang dan lipat kedua-dua hujung daun dan kukuskan selama 20 minit.
8. Sejukkan dan hidangkan.

15 comments:

Liza said...

salam ct...wahhh pepagi lg dah tayang kuih peberet akak....mintak sepiring....hihihhi

Naz / Nadz COSK said...

Yuhoooo ct.. Amboi2.. sekarang ni laju macam jet mengupdate blog namapaknya..hehehe..
Ct, kak Naz dah lama nak buat kuih ni tp asyik tertangguh je.Tak de daun pisang lah. Bila ada daun pisang, baru perasan stok kelapa parut muda dlm peti dah abis pulak. hehehe.. Mmg dah lama simpan resepi kak Hanieliza ni. Mintak akak 4 ketul boleh??

Citarasa Rinduan said...

ya ampun... dana.. kak ayu rasa lapor lah..

fuh..
bak sepiring dik

Sofea said...

kuih favourite akak & suami niii..x pernah buat, selalu beli je..;)

EmbunRosaliza said...

Assalam Ct, akk pun suka ngan tpg bungkus, tu la pbeli selalu keras kedekong je, nak buat daun pisang tu yg bercinta, masa g kedai tak beli, bila tgk org tayang2 guna daun pisang baru teringat heheh..

Amie said...

Assalam....suks...suka sangattt makan tepung bungkus! buatnya tu kalau reramai best!

Yatie said...

sedap ni kuih tepung bungkus, akak dah ada daun pisang kat dapur ni..petang ni nak buatlah...terliur je tngk..

cik cek said...

Moleknya tepung bungkus adik kak cek buat...kak cek ni kalau bab bungkus2 kuih ngan daun pisang ni memang la tgn kejung...+ tak bape nak rajin...he he...nak mintak sikit ngan Zaliedana lah...ada lagi kan...:)

cik cek said...

dtg balik...eh..eh...nak amik resepi pulak...he he..telupa lak tadi...:)

Nurul said...

Sedapppnya ct...
K Nurul x biasa buat, selalu beli jer... kalau nampak mesti nak beli... tapi tu lah, kadang beli rasanya ckit menghampakan... huhu :(

tun_telani said...

sedapnyer!! masa kecik2 dulu suka makan.. mak sedara tun pandai wat kuih ni, dia wat jual. mmg kalau anak2 sedara dia ni blk kg, mmg rugi la, sambil2 nolong kat dapur, sambil makan. hehe... tun suka kalau tepung dia tu lembik2 sket.. adoii.. neleh air liur smbil menaip nih.

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum ct...
wah sedapnya tgk kuih tu ct.. akak mmg x perna lg buat sndiri kuih nie.. biasa beli jer.. mmg sedap kan kuih nie.. dah lama x makan..

Dalila Hamid said...

belum pernah buat sendiri lagi...

anymz said...

ct payung oi..ini kuih fav abg tapa nih..selain dr pulut inti,kuih tpg bungkus ni lah yg di carinya kalau ke bazar ramadhan..
tapi kat nismilan ni susah nak jumpa lah kuih ni.kalau akak ke penang buatkan nanti ya..hehe

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam rindu CT..
Ni kuih tepung bungkus sama mcm kuih putri sebilik betul ke mama sebut?? Yg ada warna berintikan kelapa lps tuh bersalut ngan tepung..