Wednesday, November 30, 2011

SMECC Entah Kali Yg Keberapa..

Assalamualaikum..
Selamat pagi..Moga ceria2 selalu ya wat semua pengujung2 Diari Zaliedana..
Aku sengaja letak shortform,sbb tajuk panjang sgt,hihi..
Kek yg sgt sodap nih akceli dah byk kali wat dah,sbb mmg secukup rasa lamak n rasa moist kira mmg sedap kat tekak kamilah..Nak wat pon senang bangat,kejab jer dah siap..Kat sini pon dah 3kali aku inteprem..Leh tgk kat sini eks..
Ekceli aku wat utk bawa sebagai buah tangan ke kenduri umah kakak aku friday lepas,pastu sbb aku n nana cuma rasa sorng sebiji jer,aku pon wat lagi 2ari yg lepas,haha dasar nak ngap lbh la ni..Mmg berbaloi aku wat,nana seperti biasa,mmg suka sgt kek resepi kak dayang nih..
Dahla nak wat senang,cuma kacau2 jer,pastu lak telur pon jimat beb,sbb xyah guna telur,hihi..Nih ayat kedekut ke ape eks..
Apa pon tima kasih byk ya kak dayang utk resepi nih..Sy tempek lagi kat sini,walaupon mmg dah pernah tempek,hihi..

Jari sapa tah nak juga inteprem,adeiiii..

Super Moist Eggless Chocolate Cake
Sumber resepi:-Kak Dayang jack

bahan-bahan : loyang 6-7 inci

* 1 cawan tepung gandum
* 1 sudu kecil baking powder
* 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
* 1/2 cawan serbuk koko (DJ guna Cap Kijang)
* 2 sudu besar susu tepung
* 1 1/4 cawan air sejuk (dari peti ais)
* 1 cawan gula perang
* 1 sudu kecil esen vanilla
* 1/2 sudu kecil coffee emulco atau chocolate emulco
* secubit garam
* 1/2 cawan minyak masak sayuran atau minyak jagung
* 1 sudu kecil cuka atau jus lemon

Tekstur kek sgt halus n mmg moist,lembut n secukup rasa jer..Manis pon sedang2 ajer,kira mmg ngam n sedap bagi selera kami lah..
Cara-cara :

1. Panaskan oven pada suhu 160C. Sediakan loyang kek. Griskan dengan mentega. Jika ingin menggunakan paper cup pun boleh juga.
2. Ayakkan tepung bersama baking powder, soda bikarbonat dan serbuk koko di dalam bekas besar. Masukkan tepung susu, garam dan gula perang. Kemudian dikacau rata-rata.
3. Masukkan air sejuk, minyak masak, esen vanila dan coffee emulco/chocolate emulco. Kacau perlahan-lahan dengan whisk. Pastikan adunan tidak berketul.
4. Akhir sekali masukkan cuka atau jus lemon. Terus dikacau serta merta sehingga sebati.
5. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 30-40 minit atau hingga masak.
6. Sejukkan kek setelah masak. Boleh juga dihiaskan dengan topping kegemaran.











Yg nih aku wat utk bawa pegi kenduri arwah n bersunat kat umah kakak aku friday lepas,mmg mendapat sambutan n pujian dari ramai..Mmg licin kejab ajer,smp kakak aku kata awat bawa sikit sgt,Adeeiii 80biji tuh..Pasni dia kata kalo nak balik kg,wat lagila kek ni,hihi..

5 comments:

tun_telani said...

wahhh!!! 80 bijik! mantap! tun pun suka sgt eggless choc cake nih.. tp tun biasa guna resepi kt myresepi. lebih kurang je pun resepi dia. mmg senang dan sedap la. lg pun kalau wat byk2 xde la gigil2 nk pecahkan telur..hihi

Amie said...

uiiii....sedapnya! comel2 belaka... biarlah kali yang ke berapa Dana..buat aje..kita datang tolong makan ye...he heheh

Liza said...

salam ct....mmg sodappppp....tp dah licin yer...huhuhhu

cik cek said...

Nampak moist...nyum2..yummyyyy...:)

Unknown said...

menarik....kek ni memang terbaik dan sedap akak buat dulu letak topping frosting cream cheese lagi la mantop:)