Monday, November 21, 2011

Masalodeh Rangup..

Assalamualaikum n selamat pagi..
Berjumpa lagi diminggu yg baru..Harap semua ceria2 ajer pagi ini ya..Kalo dari pagi bad mood@xceria jer,Mesti 1 arini rasa gitu jer,so pa kata kita senyum2 n jgn moody2 eks..Moga pagi ini membawa seribu keberkatan utk kita semua,InsyaAllah..
Pagi nih seawal 5lbh aku dah on lappy,uii awal bebenor kan,hihi sekali sekala on pepagi buta kan,yerla sementara menunggu En hubby kat toilet tgh mandi2 n nak bersiap ke masjid,aku pon on9 la dulu kan.Hubby aku kalo ke toilet,paling2 sat pon 30minit,kalo plg lama adoiyaiii letih wei nak nunggu,1jam++,sekbek toilet da 2,huhu..
Oklah dari melalut mcm2 kan,meh kita tgk resepi yg aku amik dari Myresepi nih ya,bagi tekak aku,mmg sedap,nak2 pula bila ditambah udang kering yg dikisar,lagi terangkat rasa dia,nana pon suka mkn,mmg byk juga yg dia mkn,seronok bila tgk dia mkn dgn penuh selera sekali,tapi yg xseronoknya,dia malas nak kunyah,akula yg tlg kunyahkan n suap dia,adeiii anak dara aku sorang nih..Nana nih kalo mkn pa,yg agak keras/rangup,mesti malas nak kunyah,adoii tapi nak mkn.Aku kata kat hubby nana nih igt kita gobek dia ka,haha..Hubby lak kureng suka masalodeh nih,dia mkn cikit jerla,xper kan nana,kita leh mkn byk kan,hihi..
Tima kasih byk ya isya utk resepi ni,izinkan sy berkongsi di sini pula..

Resepi Masalodeh Rangup
Sumber Resepi:-Isya_Irfan@My Resepi
  • 2 genggam kacang dal - direndam semalaman
  • 1/2 bii bawang besar-didadu
  • Cili padi/cili kering/cili merah/cili hijau-dihiris
  • Daun kari -dihiris
  • 1/2 kiub pati ikan bilis
  • 1/2 sudu kecil jintan manis-ditumbuk kasar(Aku add juga jintan putih)
  • 1/2 biji telur(Aku xletak)
  • secubit tepung ubi -untuk melekatkan adunan, jangan banyak sangat, nanti liat, tp kalau adunan dh agak boleh dibentuk, tak payah letak tepung ubi pun takpe..(Aku letak tpg beras)
  • Aku add juga 2sdb udang kering yg dikisar
Tgh tggu turn nak digoreng..Aku letak atas daun pisang jer,sng nak angkt.

Cara-cara

  1. Kacang dal ditumbuk atau kisar -jangan letak air.Kalau tak hancur sume pun takpe.
  2. Dalam satu bekas, campurkan kacang dal, bawang, daun kari,cili serbuk ikan bilis, jintan manis, telur, tepung.
  3. Perasakan dengan sedikit garam dan aji. Jangan risau kalau rasa adunan tu pahit sikit, nanti goreng ok lah dia.(garam jangan banyak sbb serbuk pati ikan bilis dh masin)
  4. Gaul rata bancuhan dan kepal2 kan. Bahagi kepada 6 atau 8 biji
  5. Ambik satu biji, kepal2 biar padat dan goreng dalam minyak panas. Semasa menggoreng biar bahagian bawah garing dulu baru terbalikkan, kalau tidak kuih ni cepat berderai. Goreng hingga garing/masak.
  6. Selamat mencuba.
Mmg sedap,berbaloi2 wat,sbb nana suka mkn..

4 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said...

Assalammualaikum w w & Slmt pagi CT :)
Aduh pagi2 nih bila ternampak masalodeh ranggup cepat 2 mama dtg sini ingat nak tumpang sarap blh kan CT hehehe

Chik Mimi said...

tak pa ct kak suka ,ada lagi dak tu?

quinnie said...

sedapnya masalodeh...kita memang chenta ngan resepi irsya irfan ni..dah bertahun setia dgn resepi dia ni..memang sgt sedap....sukeee..lamanya kita tak buat kuih ni...hukhukhuk

Acik Erna said...

zaliedana acik pernah buat..tapi jadi liat..belum mencuba lagi sekali