Thursday, July 28, 2011

Puding Kasih Bertaut


Jumpa lagi semua,Cepat2 update n3 nih,anakanda yg sulung sibuk menghadap tv,da psg Dvd lagu feberet dia,Syifa lak tgh main mainan,lega jab ummi,hehe..kalo bulan puasa mmg lah best layan puding muding kan,rasa sedap ajer bila puding yg sejuk lalu kat anak tekak..Weekend nih kena membeli serbuk agar2 lah wat stok siap2 kan,sbb yg da pon tinggai 1peket ajer..

Ramai sgt dah yg dah wat puding nih n semuanya comey2 ajer..Aku nyer puding xcun sgt,aku wat half adunan ajer,so bahagian yg santan pon dpt cikit ajer,so xbertaut sgtlah kasihnya puding nih,heeh..Tgk kak ita punyer,punyalah cun kedebom,aku punyer bunga kat dlm tuh xbape nmpak sgt,sbb air gula meleka trang cikit,tuh pon aku mmg dah kurangkan sukatan utk gula melaka n lbhkan gula putih.
Resepi nih aku amik kat umah kak ummi,maceh bebanyak utk kak naz n kak ummi ya..

PUDING KASIH BERTAUT
Resepi: Naz @ Cute Oven, Small Kitchen
Sumber: Ummi @ HomeSweetHome

Bahan-bahan A :
  • 1/2 paket @ 2 tsp serbuk agar-agar (dari sepaket 10 gm serbuk agar-agar)
  • 300 ml air
  • 200 ml santan
  • 1/2 cawan gula
  • 1 biji telur
  • 2 tsp sirap Rose
  • 2 tsp perisa pandan + pewarna hijau
Bahan-bahan B :
  • 1/2 paket serbuk agar-agar (lebihan dari paket agar-agar di atas tadi)
  • 500 ml air
  • 1/4 cawan gula
  • 50 gm gula melaka
  • 1 helai daun pandan (disimpulkan)

Cara Bahan A:-
  1. Masukkan serbuk agar-agar, gula pasir dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api.
  2. Pecahkan telur ke dalam santan dan kocak sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (beware!! atas api perlahan tau!) Setelah mendidih, tutup api.
  3. Bahagi larutan agar-agar kepada 2 bahagian dan masukkan ke dalam bekas yang berlainan. Masukkan sirap rose pada satu bahagian dan perisa pandan pada satu bahagian lagi. Kacau sebati dan biarkan ia mengeras. Kalau nak puding cepat mengeras, masukkan ke dalam peti sejuk.
  4. Setelah keras, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil dan masukkan kesemua potongan itu ke dalam satu bekas lain yang lebih besar.
Cara Bahan B:-
  1. Masukkan daun pandan ke dalam periuk bersama serbuk agar-agar, gula melaka, gula pasir dan air ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.
Cara Menyediakan Puding:-
Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan boleh disejukkan di dalam peti ais.

11 comments:

cik cek said...

cantik...cantik...puding kasih bertaut...kalau mkn selalu puding ni..mesti kasih sentiasa berpaut...he he ...puding cekcila....

Zalieda Zaliedana said...

Cik Cek,
Xcantik sgt kak,tgk yg kak ita punya lah cun abis..A"ah harap2 dalam hubungan suami isteri pon makin bertambah kasih n bertaut kan kak..

Norasikin said...

Tu dia. Agar2 dalam agar2. Rasanya, kalau dalam rumah saya, baru nak buat yg jernih, yang warna dah abis dulu

Nurul said...

Wah, ct...
Dah memuding kasih bertaut ni... Cantik puding ct tu aper... k nurul x sampai lagi nak buat nih... :)

Nuwairani said...

meriah betol pudingnya...mcm2 bentuk...sy nak buat, tp xde pulak acuan kecik2 comel mcm tu...

Unknown said...

sedap ni..leh lah abah try buat dan bagi pada anak abah. Thanks

Zalieda Zaliedana said...

Norasikin,tengs sudi singgah sini..Hehe,tu la kalo da anak2 camtu lah kan,diorang mmg teruja ajer nengok yg kalepul nih,mmg xsabar nak merasa..

Zalieda Zaliedana said...

Kak Nurul,
Tgk yg org lain wat punya lah cun kak,yg sy xcun sgt,mmg xbape puas hati sbb slp pilih mould utk yg jernih,so yg berwarna xnmpk sgt..

Zalieda Zaliedana said...

Nuwairani Ismail,ala nani,kalo wat lam bekas besar,pastu potong2 pon ok juga nani,nnti bulan posa leh la try,hehe..

Zalieda Zaliedana said...

abah khalisha,
Tengs abah sudi singgah sini,uish rajinnya abah nak wat bgi kat anak,bestnyer jadi anak abah,sbb da abah yg rajin..Try la buat,sedap abah..

Nadz Nazharzan said...

Kak Naz br je perasan yg ct pun dah cuba buat puding ni.. Cantik!! tq sudi cuba resepi ni...