Thursday, July 21, 2011

Upside-Down Pizza

Assalamualaikum n salam sayang semua,erm dah bf ke belum nih..Alhamdulillah aku dah kenyang makan pizza tunggang terbalik nih,sikbek aku n laki aku xtunggang terbalik pas melantak nih,hehe..Sodap weh,aku gatal2 wat 2layer,konon2 nak ala2 lasagna la,tapi bila potong comot n mmg tunggang langgang,yerla,aku baru wak klq oven jer.tuan besar dah duk tunggu kat meja mkn,xkan lah aku terhegeh2 nak biar sejuk n pastu baru nak potong,pastu baru nak snap bagai kan..
Aku kalo boleh,biar hubby balik santapan dah terhidang atas meja,yerla laki blk kja penat2 kan,xkan lah bila nak tonggang terbalik amik pic bagai lagi kan,jgn kira lagi si nana yg duk manjat lutut abah dia,mcm xjumpa si abah bapa ari,padahal baru bapa jam ja..Huhu..
So piza aku nih mmg cis tgh mencair time aku potong tuh,smp kan laki aku mkn kena tiup cikit,panas gile ngan cis mncair,mak aii sodap sgt wehh..
Terus terang ckp,ala2 lasagna nih,cuma xda white sos jer kan..
Cam biasalah aku copy jer resepi dari Mek Tun yg jauh di bintulu nun,,Tengs dear,Terpikir gak,apalah nama si tun telani yg sebenaq nya nih,hehe..

Sumber Resepi:-Tun Telani
Upside-Down Pizza
loyang 9x9 inch

Dough

2 bj telur
1 cawan susu segar/sejat(Kalau sejat campur air sedikit)
1 cawan tepung gandum
1 sudu besar minyak
1/2 sudu kecil garam

- gaul sebati (me guna mixer) semua bahan.Aku blend ajer
- sedia utk diguna

Filling
*Aku wat filling sendiri ajer,campur ayam yg aku kisar halus+daging cincang+sosej ayam.Masak lbh kurang filling pizza biasa,kemudian add cajun n cayenne.

1 keping dada ayam- kerat2
3 sosej/hotdog- kerat2
1/2 tin cendawan butang- hiris
1/2 bawang besar- dadu
3 ulas bawang putih- hiris halus
2 sudu besar tomato puree
1 sudu besar oregano
garam

- tumis bawang besar dan bawang putih sampai layu
- masukkan ayam dan tumis sampai ayam masak
- masukkan sosej, cendawan, dan tomato puree. masak kejap.
- gaulkan oregano dan perasakan garam

Keju secukupnya

Cara2:

  • Panaskan oven 180 degree
  • Letakkan filling dlm loyang
  • tabur cheese atas filling.
  • cuahkan adunan 'dough' kat atas.
  • Bakar selama 25 minit, hingga keperangan.
  • Biarkan selama 5 minit sblm potong dan hidang.

8 comments:

tun_telani said...

morning kak CT!!!! weeeee~~~~~~~~~~ tun pun bekfes ni jugak. akhirnya habis jugak upsidedown pizza tun nih.. hehe.. mkn sorg2, mmg semput jugak nk habiskn.. hihi..
nama kita classic2 gitu laa jugak. kui kui.. kalau letak nama, nnti supervisor tun tau tun duk masak je sehari2,sbb tu thesis xsiap2..hihi

Yatie said...

Assalam Siti,
wow ada pizza kat sini, akak lama dah verangan nak buat, tapi tak terbuat2...tngk pizza Siti ni terliur di buatnya....manyak sodap woo..

nOOrsha said...

salam ct..mmg bes kan piza tonggang terbalik ni..hihihi...ak ah cam lasagne, klo kite wat white sos tu mesti lg bes kn :)

Nurul said...

Salam, ct...
Wah, ader pizza tonggang terbalik lak kat cni... cam sedapppppp tu... nak ckit???? ;D

HaSue said...

nak jugak!nak jugak!nak cikit jer..hehe..
akak mmg suke piza nih..tp kalo buat kang terganggu dietku..haha..beria jer kan..padahal melantak gak x hengat.huh.sdpnya nampak piza tu

Mas said...

kak mas juga tak buat2 lagi..
sedappnya tengokkk....

Unknown said...

amboi ada lak pizza tonggang terbalik tu CT ...sedapnya tgk..akak suka pizza juga:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

dah buat dah yer???
alahaiii.. bila pulaklah akak nak menerai ni yer... terliur dah lama dah ni.. resepi pun dah siap print.. hehe..