Tuesday, June 7, 2011

Puding Tembikai

Assalam semua,Alhamdulillah dapat berjumpa lagi di malam harinih ya..Hubby cuti 3ari,maka aku pon cuti lah berblog selama 3ari gak..2ari bz ngan kenduri,klmarin lak pegi cucuk Syifa,spatutnya mggu lpas lagi dia dah 26hb5 kena p,tapi hubby byk kja,so terpaksa delay la dulu..Pastu family abg lak mai umah..Yerla ari sabtu pas kenduri terus blk kg,amik mak aku mai sini..Mak lak dah byk taun berpuasa sunat 3bulan terus,so time ptg bz memasak utk berbuka puasa lak,huhu..Mmg penat toi..Semalam kul11 dah ngantuk sgt dah..Tido terus la,xsempat nak bw lagi,insyaAllah nnti aku bw ya..Byk lagi pic2 yg xmskkan lagi..K la berbalik pada resepi nih aku buat ari sabtu mlm,wat half adunan jer,coz nak merasa,cincau xda,aku tabur cikit coklat chip,xbape jadi sgt,coz mlm tuh juga aku potong sbb xsabaq nak rasa,haha..Nnti mmg InsyaAllah nak wat lagi..Resepi aku amik dari kak lina pg,kak nieza,kak yati,kak anna n ramai lagi dah mencubanya..Tima kasih pada semua yg terlibat di ats resepi nih..

PUDING TEMBIKAI

Bahan-Bahan:
  • 1 paket agar2 serbuk (dalam 15gm) (sy gn agar2 serbuk 10g)
  • 2 keping roti gardenia *
  • 6 cawan air (4cwn air)
  • 1 1/2 cawan gula (1/2 cwn gula)
  • 1/2 tin susu pekat (1/2 cwn susu pekat) *
  • 1 cawan susu cair (sy tambah) *
  • 2 sudu besar mentega
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • cincau dipotong kecil (sy xboh)
  • sedikit pewarna ijo/merah (sy tambah stoberi emulco)
Cara-Cara:
  1. Masak agar2 bersama gula dan air.Hingga agar2 dan gula hancur.
  2. Sementara itu, rendam roti dalam susu cair dan carik-carikkan.Masukkan susu cair,roti dan susu pekat manis.Blend halus
  3. Setelah agar2 dan gula hancur, masukkan bahan blend ke dalam periuk, juga masukkan esen vanilla dan mentega.Kacau hingga mendidih dan pekat sedikit.Tutup api.
  4. Ambil sedikit adunan dan warnakan ijo (sebagai kulit tembikai)sy gn 1cwn.Biar keras sedikit.
  5. Pastu sedikit lagi warna asal(sy gn 3/4cwn), curahkan di atas lapisan ijo tadi. Biar keras sedikit
  6. Adunan selebihnya diwarnakan merah, curahkan diatas lapisan putih/warna asal tadi.Biar sejuk.Simpan ke dalam esbok

1 comment:

Unknown said...

wahhh dah sampai sini dah puding tembikai ni...cantikx2...sedap kan..:)