Thursday, June 23, 2011

Ayam Goreng Tepung Ala KFC ^_^




Assalamualaikum n salam sejahtera teman2 yg tersayang..Terlebih dahulu maaf sesangat buat semua yg memberi komen,xdapat nak membalas lagi,bz cikit ngan anak2,syifa lak merengek ajer,lunch tadi pun masak sambil duk kilik dia,Aku Mandi pon letak dia lam walker n letak depan pintu toilet,bagi dia nmpak aku duk mandi,haha..Nak wat camner kan,anak camtu lah..Papun komen2 n kunjungan anda semua di sini amatlah aku hargai..Nipon dia tgh titon,sempat la update dinner kami semalam,hehe..Amik resepi kat umah kak nurindah,resepi asal dari ijan,papun tengs utk keduanya..Owhya b4 terlupa,ayam nih mmg rasa ala ala KFC,betoi tarak tipu,kalo lagi pedas mmg best,tapi aku xla wat pedas sgt,coz syazana nak mkn sama,hehe..Gpon hubby aku xmkn pedas sgt,aku jer suke pedas..Hubby pon ckp sedap n mcm yg kfc,mmg aku akan simpan leklok resepi nih,coz nak wat lagi,hehe..

Resipi Ayam Goreng Tepung

Bahan Untuk Perap Ayam

6-8 ketul ayam -
3 ulas bawang putih ditumbuk
Sedikit garam
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu kecil lada hitam
Secubit baking powder
Secubit serbuk perasa

Bahan untuk tepung
1 cawan tepung jagung
1 cawan tepung beras pulut (guna tepung jagung 2 cawan pun takpe)
3 ulas bawang putih ditumbuk(AKU XLETAK DAH,JUST PERAP NGAN AYAM JER)
Sedikit garam
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu kecil lada hitam
Secubit baking powder
Secubit serbuk perasa
1biji telur
Sodap betoi,sehingga menjilat finger ok..

Cara:-
Perap ayam dengan bahan-bahan perapan selama 1 jam(Aku perap pagi,mlm baru goreng,mmg sedap,coz bahan dah sebati kat ayam)
Campurkan semua bahan-bahan untuk tepung di dalam bekas
Selepas 1 jam, celup ayam yang telah diperap ke dalam telur yang dikacau.
Salutkan ayam tersebut di dalam campuran tepung tadi.
Goreng dalam minyak yang banyak sehingga garing.
Toskan minyak dan sedia untuk dihidangkan.

Nih la tidur dalam IMAN,ngee,Suke pulak aku nengok dak ni tersenyum time titon,hehe..Titon lama cikit nak yer,leh ummi merempit kat fb n b/w jab,hehe..

9 comments:

Mas said...

nak 100x....
nak gak ayam tu......

Wattie said...

Salam Dana,
Anak akak suruh pos ayam goreng tu sikit.....leh dak

Sofea said...

pas ni x payah p KFC lagi..mai seketoii..hehe

Love2cook Malaysia said...

Kalah kfc!!! Actually Love dah tak minat lagi ngan ayam kfc except for the nuggets la. Itu mmg classic :)

Your chicken makes me drool drool and drool! :D~~~~~

Unknown said...

tu dia sama dah mcm kat KFC ni...akak dah sethn tak mkn KFC ni...sini tak ada nampaknya kena buat sendiri la. nantila tunggu angin rajin nk cuba..hehe

comelnya dak tecik tu tidoq...hehe

Chik Mimi said...

nnti kita p bekelah buleh ni ct bawak ayam ni heheh

ucubakery said...

salam dana...ada lagi ke ayam KFC tu..lapor ni....

Nuridah said...

Assalamualaikum Dana,

terima kasih sudi mencuba resipi yg kak Nur perpanjangkan diblog akak tapi akak nk perbetulkan sedikit aje..nama akak bukan Nurindah tapi Nuridah....harap maaf ya? Selamat menjamu selera jgn lupa akak ya kalau mkn.

izahdaut said...

aaa comelnya dak kecik ni.. nak gigit gigit je pipinya tu.
ct, akak pun buat ayam goreng jugak ni. tapi simple je...nanti entry...
leh try buat ayam gini lak laa