Thursday, June 9, 2011

Bingka/Bengkang Ubi Kayu

Assalamualaikum N selamat pagi semua..Bengkang/bingka nih aku buat utk minum ptg klmarin..Actually ni la 1st time aku memarut ubi(wlapong halfnya aku blender kering ja),buat bingka lain tuh pernah,tapi bingka ubi nih xpernah lagi weh seumur hidup ai,muahaha..Rasa teruja sgt nak merasaair tangan sendri,aku potong time suam2 dah,tu pasal agak sememeh cikit..Tima kasih yg xterhingga buat Chik Mimi yg sudi memberi ubi kayu n pisang awak dengan banyaknya..Moga Allah membuka pintu rezeki utk akak sefamily seluas luasnya..Ehem2,kalo da lagi igt2lah daku lagi ya,hehe..Org bagi betis nak paha..Owhya,aritu pas chik mimi bagi aku merasa bingka yg dia wat n laki aku duk puji sampai jeles ai,aku mmg dah save resepi nih,tapi ubi kayu pon tak beli2 gak,yg tanam depan umah xpernah ambik dah bertahun,aku rasa dah tua kut,maka resepi nih baru lah di try test klmarin..Apa nak tau sedap ka x?Rasanya tersangatlah sedap,hubby n mak aku pon puji sedap,Aku wat half adunan ajer,sukatan gula aku wat 3/4 cawan,tapi mmg manis juga,nx time mmg kena kurangkan..Tima kasih utk penyumbang resepi nih n chik mimi juga sbb aku copy dari dia..

Aku suka yg kerak2 garing kat atas tuh,igt nak bgi garing lagi,tapi takut da yg kata hangit lak,hihi.


BENGKANG UBI KAYU by THANIAH SULAIMAN
Sumber Resepi:-Chik Mimi

Bengkang Ubi Kayu yg lembut dan sedap..x rugi cuba tau..pesanan dari penaja.~
3 cwn ubi parut & perah jusnya
1 bj kelapa - perah 2 1/2 cawan santan
masak dan tapis:-
1 1/2 cawan gula merah* atau
1 1/2 cawan gula pasir*
santan sekali
(yg saya buat ni saya guna ubi putih..jadi saya letakkan pewarna kuning)
cara2 nya:
Masukkan semua dalam mangkuk besar & kacau biar sebati .Campurkan secubit garam. Lepas itu tuangkan ke dalam loyang dan kukus 1/2 jam , brulah bakar api atas dulu..agak2 tukar colour then tukar api atas bawah ,1/2 jam atau sehingga masak/garing skt..kalau nk bengkang kuning..guna ubi kuning..baca lah doa ketika kacau ubi /adunan..Surah Al Imran ayat 200..utk lembutkn hati anak2 atau kita sendiri..insyaAllah

3 comments:

Mas said...

Rajinnya ct buat bingka ubi...
kak mas juga tak pernah mencuba lagi....

Sheery Dream Cakes said...

Assalamualaikum ct..
akak mmg dah lama x buat n makan bingka ubi.. sbb jarang dapat jumpa ubi.. huhuu... terasa keenakannya tgk bingka ubi ct nie.. sedaapppp

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ct..

lama akak tak buang bingka... suka ngan bingka ubi ni.. tp bila nak buat salu dok malas nak parut ubi.. hehe..

p/s: intai2 baulu senyum.. tp tak nampak pulak... tak update lagi ke?