Tuesday, June 28, 2011

Rempah Kabsa Homemade

Assalamualaikum semua,pagi nih sajalah merajinkan diri yg xbape nak rajin nih utk membuat Rempah Kabsa ala org arab nih..Xtau lah katner da juai rempah nih,maybe leh try tanya kat kedai rempah ratus mamak yg selalu aku beli rempah murtabak kat alor kut nanti..So kali nih try wat sendrik ajer,Da projek sikit ngan rempah nih..Resepi aku angkut dari puan Raidah,tengs ya puan sbb kongsi resepi..Izinkan sy perpanjangkan di sini pula ya..Chewah skema cikit,ngee..

Resepi Rempah Kabsa Homemade
Sumber :-Resepi Raidah
Bahan - bahan:
1 sudu makan bunga cengkih **
1 sudu makan lada hitam **
1 sudu makan jintan manis **
1 sudu makan jintan putih **
2 sudu makan biji ketumbar **
1 sudu makan buah pelaga **
1 sudu buah pelaga hitam (black cardamom pods) **(Aku xletak,xda)
1 sudu makan serbuk cili
1 sudu teh kunyit


Ni lah antara bahan2 yg aku gunakan,b4 diblend..

Cara penyediaan:

1. Goreng tanpa minyak bahan2 yg bertanda ** sehingga naik bau dan angkat.
2. Kemudian kisar semua bahan sehingga hancur.
3. Simpan rempah yg telah dikisar didalam bekas yg kedap udara.

Jika tiada buah pelaga hitam, boleh gantikan dgn buah pelaga biasa. Serbuk rempah ini boleh juga digunakan pada semua masakan ala arab termasuklah ayam dan daging.

6 comments:

izahdaut said...

tu diaa.. anak mamai buat rempah homemade.. ct.. order sebungkus.. sebungkus 500gm ek.. nak nak nak

Zaliedana said...

Kak Izah,
Hehe,anak mamai?Hehe anak mami eks..Kalo kat bini daut nih kena juai mahai cikit,ngee..

lina_pg said...

salam CT rempah kabsa ni utk masakan apa ya?akak ni kurang ilmu bab rempah ratus ni

Zaliedana said...

Lina_pg,
Waalaikumussalam kak,selalunyer perap ayam,kambing n daging kak@masakan arab,masak nasi pon ok..Mmg tgh perap ayam nak bakaq nanti,n nak masak nasi,..

Ayu said...

Assalam zalieda,
wah rajinnya za buat rempah kabsa ni..kalau ada lebih tu postlah kat sini..tak banayk dalam 1kg aje jadilah..heheh

Nurul said...

Salam....
Oooo, boleh buat sendiri je rempah kabsa ni... sblm ni ader tgk2 masakan arab... guna rempah ni... :)