Friday, March 18, 2011

Apam Snow White


Buat apam nih utk minum ptg,klmarin da tgk kak madihaa tayang kat blog dia,dia bgtau dah byk kali buat,so aku pong nak rasa la kesedapan apam nih.Tengs yer utk kak madihaa,coz bgi aku teruja nk buat apam nih..Byk umah juga dah buat,aku jer yg ketinggalan,coz xbape gemar ngan apam nih,apam yg aku suka,apam lenggang n apam balik jer,ngee..Mmg wat nih khas uk en hubby jer,aku wat pong 1/3 dari resepi asal,dapatla dlm 9biji..Aku mkn 1biji jer nak rasa,syazana 1,yg lagi 7biji tu nak tau sapa mkn,haa sendiri jwbnyer..Hehe..Rasa berbaloi n syok sgt2 sbb hubby aku blh balun mkn 7 biji ok,bkn nyer cikit,fuuh rasa cam mimpi jer dia mkn byk tuh..Time blk kg 2mggu lpas,kakak aku da bawa apam yg dia beli,aku tgk hubby bedal 3 biji,so aku saja la try buat rini,memandangkan nila 1st seumur hidup aku wat apam,mmg syok sgt sbb mnjadi,gebu n yg plg best hubby mkn licin smbil kata sedap,alhamdulillah,tima kasih sgt pada penyumbang resepi..Pas ni leh la buat apam2 yg lain plak,ngee..Resepi aku cnp dari kak hana..Tengs akak yer..

RESEPI APAM SNOW WHITE
resepi asal : qnq910@myresipi.com
source 1: bdaria@jurnalresepi
source 2: Kak hana

Bahan-bahan

* 3 cawan tepung beras
* 1 cawan tepung gandum
* 2 cawan gula pasir
* 1 paket mauripan @ ibu roti (11gm)
* 2 cawan nasi
* 3 cawan air
* 1/2 biji kelapa parut putih + sedikit garam



Cara-cara

* Masukkan semua bahan diatas kecuali nasi dan air kedalam bekas. Gaul rata dan ketepikan sebentar
* Kisar nasi dengan air sehingga ia betul-betul hancur.
* Masukkan campuran kisaran nasi dan air tadi kedalam bekas tepung dan sebatikan.
* Perapkan adunan selama sejam. Tutup bekas adunan anda dengan kain bersih/tuala bersih.
* Panaskan periuk kukus. Sapukan sedikit minyak pada acuan lompang dan susun dalam pengukus. Kukus dalam 3-5 minit.
* Angkat bekas kukusan yang mengandungi acuan lompang kosong dan masukkan bancuhan tadi sehingga penuh acuan. Anda boleh letakkan pewarna kesukaan anda. saya letakkan sirap ros so bau apam jadi harum saja.Kukus selama 10-15 minit dengan api yang sederhana


Pas apam masak tuh aku tgh clearkan pinggan mangkuk dlm singki tuh,sekali bila pandang kat belakang aku,budak nih masuk dlm baldi,then sambil2 tuh dia wat xtau jer duk mkn apam,uii mcm2 betoi la keletah puteri sulungku ini..Nak marah pong ada,nak gelak pong ada gak,last2 aku snap jer pic nih,hubby blk kja tadi pas kenyang bedal apam tuh,aku tunjuk pic nih,gelak sakan dia tgk anak dara kesayangan dia nih,ngee..



NOTA dari kak.bdaria:

* Saya buat separuh sukatan resepi diatas so gula pasir saya gantikan dengan gula kastor sebanyak 1 cawan ( kemudian buang 1 sudu besar gula) supaya ia tak terlalu manis. Bagi saya manis gula yang dikurangkan dan ditukar kepada gula kastor dah ok. Saya tak suka manis sangat so manis nie....just nice 4 me.
* Jika anda nak buat belang2 macam saya buat tu....bahagikan adunan kepada warna kesukaan anda kemudian masukkan kedalam pipping bag supaya senang nak dimasukkan kedalam acuan. Picit sahaja sebelah warna putih dan sebelah lagi warna merah so jadilah 2 warna dalam satu acuan.
* Saya akan tambah tempoh masa perapan kepada 1 1/2 - 2 jam jika buat lain kali supaya teksturnya lebih gebu lagi. Jika anda buat apam dan dapati bahagian bawah apam separuh keras dan atasnya gebu. Solusi bagi masalah ini adalah panaskan bekas lompang atau bekas lain yg hendak digunakan terlebih dahulu sebelum memasukkan bancuhan apam. Ini sebelum kukusan yg pertama.

12 comments:

Umm Mymoonah said...

So cute, soft and spongy appams, looks very delicious.

Zalieda Zaliedana said...

Umm,
Tq 4 compliment,Just a simple & basic only... still learning.. TQ came over!

HaSue said...

Apam itu nampak sungguh gebus..bak sini campak seketui wat akak bekpes..

Kakakaka...adehhh laa,lawak tul dak kecik tuh duk dalam baldi..mesti cepat2 amik kamera jek kan.hadehh2..comel tul..mcm2 perangai bdk2 nih..leh ilang penat kite dbuatnya..hihi

Nazrah said...

cantik apam ..memang nampak gebu jer..wat sarapan dan minum petang pun sedap gak...

Zalieda Zaliedana said...

Kak sue,apam dah abis kak,tu la lambat sgt datang,ngee,xpe yer akak nnti ct watkan lagi utk akak yer..Nak marah pong xjadi marah bila tgk tuh,budak2 tgh nak mmbesar mmg byk akal betoi kan,ngee..

Zalieda Zaliedana said...

Nazrah Bakery,
Erm tu la apam nih mmg gebu jer bila perap 2jm lbh,mmg bagi yg penggemar apam xrugi mncuba,hehe..

Mas said...

n3 kak mas ari ni pun apam snow white gak...
sedappkan apam ni....

Zalieda Zaliedana said...

Kak mas,
patutla akak sllu wat apam nih,mmg sedap n lembut gebus jer,bgi penggemar apam mmg ok sgt la,hehe..

anymz said...

wah!sama lah menu kita hari ni..
cuma ana punya acuan sampan akak punya acuan lompang..keke..

alololo..tomeinya budak tecik tu..cubit pipi..

Zalieda Zaliedana said...

Akak,baru jer jenguk umah akak da apam,ngee..ramai dah wat apam nih,sedap kan kak,wlpong sy nih bkn penggemar apam..Budak tuh ashik memunggah jer kjanya kak,hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

tak sia2 CT mengapam... sbb cik abang CT suka.. hehe... lenkali bolelah buat lagi..

Zalieda Zaliedana said...

Kak Madihaa,
Mmg betoi kak,xsia2 wat,7 biji dia ngap,nnti mmg nak wat lagi jns2 apam nih,Err akak da suggestion x apam mna lagi yg best bagi tekak akak?Kalo akak kat best tuh,mmg best lah,ngee..