Wednesday, March 2, 2011

Ayam Herba Lada Hitam


Menu Ayam nih aku buat semalam utk dinner kami.Layan aym ni,wedges n tomato jer,salad n timun xda,so nmpak cm xlngkap jerla..Selalunya stok salad mmg sllu da kat umah ni,yerla hubby aku mmg suka salad,sbb tu la kalu hiasan utk lauk pauk aku letak salad jer,ngee..Ayam nih aku wat sbb trgoda nmpak kat umah kak nor baru2 nih..Kla meh layan resepi yg aku cnp dri umah kak nor ya.Tengs eks akak sy cnp dri umah akak..


AYAM HERBA LADA HITAM (bakar/panggang)
sumber Resepi: K.Nor@SecubitGaram

bahan-bahan :
1 ekor ayam (dipotong 4)
1 sudu makan dried oregano
1 sudu makan kicap pekat
2 sudu makan madu
1 sudu makan mustard atau mayonis
2 sudu makan sos cili
1-2 sudu makan lada hitam (ditumbuk)
garam dan gula secukupnya
2 sudu makan minyak zaitun atau minyak masak

bahan-bahan mesin :
7 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas

Cara-cara :
Rebuskan ayam bersama sedikit garam hingga 1/2 masak. Toskan dulu dan biarkan sejuk.
Gaul-gaulkan ayam bersama semua bahan di atas dan perap 1 jam atau lebih. (sukatan gula dan garam boleh adjust sendiri)
Sediakan dulang pembakar. Alaskan dengan kertas foil. Susunkan ayam di atasnya. (Lebihan bahan perencahnya jangan dibuang) Kemudian bakar/pangganglah selama 30-40 atau sehingga masak. (DJ guna suhu 180C dan bakar selama 15. Terbalikkan ayam, tuangkan baki perencah tadi dan bakar lagi selama 15 minit).
Setelah masak, hidangkan bersama nasi putih atau nasi ayam.

No comments: