Thursday, March 10, 2011

Butter Prawn


Selamat ptg semua,msti dah kenyang mkn tghr kan,Aku bz ckit melayan kerenah anak2..Rini aku buat butter prawn ngan tomyam campur..Hubby bgtau smlm nak mkn tomyam,pastu udang nih lak dah kat 2mggu gakla bli,xabis2 lagi,so wat jer goreng mentega nih..Resepi nih,aku dah xigt ambk kat mna,coz b4 da blog lagi aku smpan.Mimta maaf la pada tuan punya resepi,coz xigt dah kat mna jmpa resepi nih.. Aku cnp dari draf,utk rujukan d masa depan..

Butter Prawn
Bahan2 :-
250 gm udang (Aku letak 10ekor udng sederhana besar)
3 biji kuning telur (aku letak 2biji jer,kedekut telur,muahaha)
1 cwn myk masak (aku guna half jer)
3 sudu besar butter / margerin (Aku letak 2sd besar)
1sdb susu cair or susu segar
3 biji cili padi (hiris halus)(Aku letak 2biji jer,takut syazana pedas)
Daun Kari
Garam ,Gula n perasa secukup rasa..(Aku letak kiub pati ayam jer)

Cara2 :-
- Goreng udang sehingga masak (guna ½ cwn myk) than letakkan dlm penapis. Myk goreng udang x leh guna lagik coz nnti hasil dia x cantik ..
- Masukkan balance myk msk td bersama2 dgn butter..tggu sehingga butter cair
- Masukkan kuning telur (pukul guna garpu + dgn susu dulu), tuang telur perlahan2 dlm kuali & MESTI sentiasa dikacau..
- Msukkan cili & daun kari (jgn behenti mengacau)..
- Perisakan dgn garam ,gula&perasa (berhati2 dgn garam coz margerin or butter dah masin)
- Kacau lagi sehingga berbuih-buih (Buih akan memenuhi kuali) ± 2 minit
- Sdh garing tuangkan ke atas udang yg didlm tapis td..Tggu sehingga myk betul2 tus, br hidangkan..


Xletak serdak telur lagi..

*Cara aku:
Aku masukkan kuning telur +susu yg dikocok2 laM koli yg da minyak n butter,kacau2 cpat2 ngan garpu,sambil tangan kiri terus tuang telur,bila dah berbuih n telur dah msk,toskan mnyak n ketepikan,minyak tu aku guna utk goreng udang,udang aku gaul ngan serbuk pati ayam,bila agk msk,Aku masukkan putih telur,kacau2 biar melekat sekata ats udang,pastu baru aku msukkan cili padi n dun kari..Pastu telur tadi aku tabur jer kat atas udang..Sja aku buat cara nih,Xla rugi telur putih n minyak..Ngee..


Tomyam Campuq



Mkan juga ngan telur dadar,balance putih telur tadi..

10 comments:

Umm Mymoonah said...

Hmm, yummy yumm. Tongue tickling recipe.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

waduh2... hidangan yg mantop.. tp sayurnya mana dong? hehee.. jangan mareeeee...

cantik jadik serdak telur tu.. akak buat dulu tak jadi sgt.. ada udang nak try gak bg jd cantik gini.. resepi akak amik kat umah kak nor lama dah simpan..

Zalieda Zaliedana said...

Umm Mymoonah,
Thanks for the compliment. I'm so happy n glad that you've enjoyed viewing my recipes.i'm just a simple person with a simple recipe.. Have fun and have a nice day!

Zalieda Zaliedana said...

Kak madihaa,
Sayur xda arini kak,mls nak buat,ngee.g pong hubby xbapa mkn sayur,kalu ulam2 mkn ngan smbal belacan dia suka la kak,
Xbape jadila kak,serdak2 tu jadi cam ketul2 pong da juga,ritu jadi cantik,xsempat nak amk gmbar,nnti mmg nak try len,guna resepi kak nor lak,
Psstt,tengs kak sudi polo blog yg xseberapa nih..

Mas said...

ana..cantiknya butter prawn tu..
kak mas tak lulus2 lagi membuatnya..he..he..

Unknown said...

sedapnya tgk udang tu....tomyam tu pun sodap...ana dok penang kat area mana tu? saya dulu keja kat bkt jambul...umah MIL kat sg.nibong.

Zalieda Zaliedana said...

Kak mas,
Akak pangil sy ct jer kak,zaliedana tu nma hubby,sy n ank,hehe..Xbape jdi la kak,mmg nx time nak cuba lagi smp lulus,ngee..

Zalieda Zaliedana said...

Nieza,
pgei ct jer eh..Hehe..Tomyam mmg feberet betoi..Owh bj yer..Bila nak blk pg..Duk kat byan baru,mmg hubby asal pg,sy aloq staq..Btw,nieza umuq bape yer,sy tau nih 29,ngee..

Unknown said...

tak jauhla bayan baru tu...akak dulu keja kat klinik kesihatan bj....ana muda lagi ler tu akak dh tua dah akak lahir thn 79...insyaAllah nanti blk bolehlah jumpa...:)

Zalieda Zaliedana said...

Owh kja kat klnk kat bj,sy dlu duk g check perut kat klnk yg byan baru,erm xjauh la kan..Ok kak blk cni jmpt mai umah yer,ngee..