Tuesday, March 8, 2011

Serikaya



Pagi tadi merajinkan diri wat serikaya,selalunya aku men order2 dari mak aku jer,nila 1st time aku buat sendiri,ngee,suka2..Mehla kita tgk resepi yer..kalu da yg nak mncuba,sila la yer..



Bahan2 nyer..Pic ni kena letak gak,satgi da yg kata aku propa jer lbh,serikaya beli,tapi bgitau buat sendiri..kan kan kan..Psstt telur tu aku dah siap putar yer..

SERIKAYA

Sumber :Resepi Dari Ibuku

Bahan-bahan :

3biji telur gred A
11/2cawan santan pekat
1cawan gula
1 sudu besar tepung gandum


Aku masak gula utk jadikan karamel nih dalam koli besar yg non stick jer,senang aku nak humban bebahan len lak nanti,gpun xteruk sgt aku nak kacau,sebab xmelekat,ngee..

Cara :

1. Pukul telur dengan 1/4 cawan gula hingga kembang.
2. Masukkan santan kelapa dan tepung. Kacau rata.
3. Di dalam bekas yg lain masak gula,yg baki lagi 3/4 cawan hingga menjadi karamel.
4. Tuangkan bancuhan telur ke dalam karamel,dan masakkan di atas api yang sederhana sehingga pekat,
5.Seterlah masak blend adunan tadi supaya tidak berketul2.
6.Sejukkan n simpan di dalam bekas tertutup,sedap di mkn bersama roti,hehe..
*kena simpan dlm peti sejuk,coz xda pengawet,takut xtahan lak..

4 comments:

Mas said...

amboi..rajinnya buat kaya....
buat sendiri lagi puas hati kan..he..he..

Zalieda Zaliedana said...

Nak kata rajin tu,akak lagiii rajinnnn.Nak buat snang kak,tapiiii nak tunggu pekat tula lama ckit,kalu mak sy mmg xadd tepung,sy jer yg gatai add,coz xla lma sgt nak tunggu pekat tu,yerla ngan mek ber2 nih lagi,ngee..

Unknown said...

assalammualaikum..sedapnya sekaya ni minta izin copy resepi yer...btw salam kenal dr saya....saya follow yer:)

Zalieda Zaliedana said...

Waalaikumsalam warahmatullah
Resepi kat sini mmg utk di kongsikan,so xkisahla nak ambik,sy pon selalu ambik resepi2 org lain,hehe..Tengs yer sudi follow sy.