Wednesday, April 27, 2011

Quick AND Easy Pizza Crust


Pizza nih menu minum ptg merangkap dinner kami disamping kek besday tuh..Eh Lupa lak,merangkap bf tadi juga..Yerla 1adunan tuh dpat 2biji saiz 10in,utk family kecik cam kami mmg byk lah kan..Pasnih kalo nak wat pizza lagi mmg aku akan guna resepi nih ajer,cepat n mudah jer..Mkn time bf tadi pong ok jer lagi masih lembut..Kak Hasue pong dah wat pizza nih..Sapa2 yg nak wat pizza xrugi kalo try resepi nih..Mmg rekomended lah..


Aku bakaq dulu base ngan toping sampai masak,pastu cheese,tggu hubby balik baru aku tabur n bakar sekejab jer,utk cairkan cheese,barula sedap jer n nmpak bertali jer cheese tuh time nak mkn..
QUICK AND EASY PIZZA CRUST
source: allrecipes
2nd Source:-Kak Izah

7 gm yis segera
1 sudu kecil gula
1 cawan air suam
2 1/2 cawan tepung roti
2 sudu makan minyak zaitun *Aku n kak izah guna minyak masak je
1 sudu kecil garam


Cheese sampai meleleh,sbb nak perabis stok mozarela yg dah lama sangat tuh..


Caranya:
1. Dalam mangkuk sederhana, satukan yis dan gula dengan air suam dan biar yis berbuih lebih kurang 10 minit.
2. Kemudian masukkan tepung, minyak dan garam. Pukul hingga licin dan lembut. Biarkan 5 minit.
3. Bentukkan doh ke dalam pizza tray dan taburkan dengan topping kesukaan.
4. Bakor hingga pizza kekuningan. * Saya bakor pada suhu 180 selama 30 minit.Aku letak suhu 170..

4 comments:

Unknown said...

selamat petang zaliendana..
kak ayu singgah, baru balik dari hospital..
dik... aduh.. bergegar air liur dan iman kak ayu.. punah diet lihat masakkanmu.....


sedap nya.......

Zalieda Zaliedana said...

Selamat ptg kak Ayu sayang,owh akak baru blk spital ya..Harap2 semuanya ok ya kak..Meh nak bagi cikit kat akak,hehe..

Mas said...

ct..kak mas nak sepotong pizza tu..
sedappnya tengok...

Zalieda Zaliedana said...

Kak Mas,
Piza dah abis.meh ganti ngan kek triple coklat na..Akak trywat pizzaresepi nih,mmg mudah,cepat n lembut kak..