Saturday, April 9, 2011

Kuih Rengas, Kasturi@Cucuq Kacang Ijau



Assalam n selamat berhujung minggu buat semua pengunjung DZ..Meh nak update menu utk minum ptg klmarin..Cucuq kacang ijau,org uthaqa kata.Sebenaqnya nila 1st time dalam hidup aku wat cucuq nih,b4 nih,mak yg selalu wat,tapi aku xpernah tanya pong resepinya,lagipong aku xbape gemar sgt kuih nih.Ptg klmarin saja la try wat,seterlah nmpak mek jah yg kena tinggai sementara (bkn nama sebenaq) wat bebaru nih,kak mas pong da buat gak..Baru arini teringat kacang ijau yg aku beli time peknen ritu xusik lagi.Kacang ijau yg aku beli sepeket tuh,mmg ngam2 dpt 1cawan,so aku rendam teruih la semua,tadi aku wat half dulu,half inti lagi smpan lam esbox,bila2 nnti leh goreng..Gula aku letak 8sdb,hubby dah complen,sedap tapi manis ckit..Hubby aku mmg bab kuih muih@kek2 xsuka manis,tapi kalo ayaq coke tuh dia balun gak..Huhu..Manis2 pong,lam pinggan yg aku hidang,licin bersih gak dia sapu,ngeh3..Aku yg selama nih xsuka cucuq kacang ijau nih pong hentam 3,4 ketui gakla(3,4 ketui yg comey2 ya)muahaha..Tapi mmg betoi tarak tipu,cucuq nih sedapppp sgtttt..Utk batter,aku tukaq kpda tepung beras(nih nak promot cikit,aku selalu kalo wat goreng pisang,keledek,cempedak,or etc,slalu guna tepung beras yg di beli kat Aloq Staq,pengusaha bumiputera,dia mmg blend sendiri kat umah,selalu,penjual2 yg wat goreng pisang duk beli tepung kat dia lah..Mmg rapuh,sedap jer tepung nih..Aku xtau lak rega berapa,slalu duk pesan kat kak aku 2kg terus,abih ja pesan lagi,kekadang tuh xbayaq duit pong,kadang tuh mak aku bayaqkan,kadang2 aku bagi la ikut suka ati kat kak aku.tapi aku rasa rega lbh kurang ngan tepung beras besa tuh..Kalo nak wat kuih muih jenis lain,mcm lapis@talam,baru aku guna tepung beras yg besa)..Sekian saja pesanan penaja,ngee..K la dah xlarat nak naip dah,Nak klq,rini kebizian,nak g pasar n shopping nnti..Daaa..Opss tengs kak sue atas resepi nih ya..



Inti Kacang Hijau
Resepi : HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan2:

* 1 cawan kacang hijau
* 3/4 atau 1 cawan gula pasir(kemanisan bergantung kepada selera masing2)
* 1 sudu kecil garam
* Air secukupnya untuk merebus kacang

Cara2 membuatnya:

1. Kacang hijau dicuci dan ditoskan seketika,rebus dengan lebih kurang 7-8 cawan air sehingga empuk.
2. Apabila air rebusan hampir kering,tambahkan sedikit air supaya kacang lebih lembut dan tunggu sehingga benar2 kering(sila kacau selalu apabila hampir kering tu untuk mengelakkan berkerak atau hangus)
3. Setelah benar2 kering,barulah masukkan gula dan garam tadi. Inti akan mencair kembali kerana gula yang cair tu..Biarkan renih dan kering lagi sekali..kacau sekali sekala dan pastikan guna api sederhana.
4. Apabila sudah mula kering,perlahankan api..dan kacau sentiasa.
5. untuk memastikan inti sudah masak-kacang yang dimasak tadi tidak lagi mengeluarkan wap dari inti atau tiada renihan lagi walaupun api masih terpasang..memang senyap je(takde plup2 dah kat adunan inti tu..
6. Padamkan api dan sejukkan inti sepenuhnya sebelum dibentuk.
Seterlah Inti kacang hijau sejuk,Bentukkan bulat2 sebesar bola pingpong dan leper2kan sedikit..



Bahan2 membuat adunan tepung/batter:

* 1/2 cawan tepung gandum(AKU GUNA TEPUNG BERAS,FUHH LAGI RAPUH)
* 1/3 sudu mkn marjerin
* 1 sudu kecil garam
* secubit gula
* 1/2 cawan air
* Sedikit pewarna kuning
* Minyak secukupnya untun menggoreng-lebih kurang 2 cawan


Cara2:

1. Dalam bekas,campurkan tepung,marjerin,garam,gula. Masukkan air dan kacau menggunakan hand whisk supaya adunan cepat sebati. Tambahkan sedikit pewarna kuning
2. Panaskan minyak dalam kuali,celupkan inti yang sudah dibentuk tadi ke dalam adunan tepung dan goreng sehingga keemasan.

10 comments:

izahdaut said...

sapa mek ja sapa sapa..musti jelitawan kan mek jah tuh..muekekeke..ah gi shopping.nyamfassss..

Mas said...

wehhhh..mek iah tak pasrahh ari ni...muahaha...shopping mana tu...

kuih kasturi..sedappnya....

Kakzakie Purvit said...

Kuih tradisi yg tak boleh dilupakan .

Bapak kakak suka kuih kasturi....

Kak Sam said...

assalamualaikum....
petang ni buat kueh apa erk. buat le bebanyak nanti boleh akak tumpang 4 mulut.

anymz said...

ana,ko skodeng dapur akak ek?..cam tau2 je stroberi tu lebih wat kek bday wazir..muhahaha..
meh sini akak denda..bak mai kueh kasturi ni..semua okay..lagi sekali akak ulang nak semua...

Wattie said...

Assalamualaikum Dana,
Huuiiish, try kuih kacang ijau lak... rajin Dana ni kan, untung abang dpt isteri cayang cam ni. Akak teringin gak nak try, tp family tak berapa suka kuih ni, takut nanti kita sorang jer kena dok perabih, jd terbantut la projek tu.

Unknown said...

tu dia..
lama rasanya kak ayu tak makan kuih kasturi..
dana.bak sepiring.......hehehe

hana said...

assalamualaikum tuan umah... salam rinduuu....
nih dtg ngendap nih nak ngendeng kuih rengas... ado laie tak>> klu abes buat lagik! hihihihi

Chik Mimi said...

kue ni satu waktu dulu pebret akak tp kalau kena kulitnya yg liat tu huhuhu mmg tak boleh nak telan

HaSue said...

akak tertinggal ketapi..hehe.. mekasih cuba yer ct.. akak pernah try letak tepung beras gitu tp encik hb akak x suke..huhu..tu la best buat sendirik nih kan..sendiri leh adjust ikut selera..hehe