Thursday, April 14, 2011

Tepung Bungkus


Assalam dah bf lum..Meh kita bf ngan tepung bungkuih meh..Wat utk minum ptg klmarin,tapi continue mkn sampai bf tadi,coz tamak sangat wat 11/2 adunan..Inti mmg dah siap2 wat ari selasa tuh,ala,yg xjadi wat sbb santan masam tuh..Ni la 1st time aku wat tepung bungkuih sendrik,selalunya mak aku wat,@pong beli kat member mak aku,dia mmg amk tempahan wat juai kuih nih.So far tepung bungkuih beli yg dia wat la yg plg sedap..Daun pisang lebihan wat lepat labu da lagi,so try la wat kuih nih lak..Semnjak 2 3 mnjak nih slalu plak wat kuih2 tradisional nih..Aku mmg pencinta dun pisang,kalo beli nasi lemak,daun pisang tuh aku basuh blk,pastu guna lagi sekali wat lapik nasi@lauk pauk,baru buang,sayang sungguh nak buang,coz masih elok,rasa cam membazir sgt..Haha da juga org cam aku kan..Yerla kat kg senang lah dpt dun pisang,kat sini semua men beli jer..Kuih nih aku wat 11/2 adunan,coz nak bagi cikit kat cik kak nih,tapi dia berlagak lak,xmo mai ambik,haha..Igt nak p htq kat umah dia,umah lak xtau n aku nih moto ja tau bawa,keta depan umah wat hiasan jer,kalo hubby yg xgilir2 bawa..Huhu..Kuih aku nih saja aku wat lembik cikit,sedap kalo lembik2 cikit..Walaupong rupa xcun,tapi rasa best..Aku gentel dulu tepung pulut yg dibancuh ngan air,baru wat bebola..Ikut resepi nih,xda wat bebola ngan tepung pulut,men letak terus inti yg dijadikan bebola..Aku suka bila gigit2 terasa liat2 manja tepung pulut tuh,Best wey..Resepi copy dari fp kak hanieliza.tengs yer kak atas resepi nih.


KUEH TEPUNG BUNGKUS
Sumber Resepi:-Kak hanieliza

Bahan
1 cawan tepung beras
2 cawan santan + sikit garam
Daun pisang


Meh sapa nak,aku suap 1sudu dah yer,kalo nak banyak,g wat sendrik ya..

Inti(Aku hentam resepi sendiri ja n xletak tepung gandum,coz nnti nak letak inti nih lam tepung pulut)
1/2 biji kelapa muda parut
1 ketul gula melaka
1 s/b gula
1 s/b tepung gandum
4 s/b air
1 helai daun pandan

Cara:
1. Masakkan bahan inti kecuali tepung gandum sehingga agak kering.
2. Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga kering. Sejukkan.
3. Jadikan inti bebola kecil. Ketepikan dahulu.
4. Bancuh tepung beras bersama santan. Masakkan hingga naik wap dan nampak agak pekat.
5. Layurkan daun pisang diatas api dan potong anggaran diperlukan.Lap dan bersihkan.
6. Ambil 3 sudu besar bancuhan tepung dan letakkan di atas daun pisang. Letakkan 2 biji inti.
7. Tutup daun pisang dan lipat kedua-dua hujung daun dan kukuskan selama 20 minit.
8. Sejukkan dan hidangkan.

5 comments:

Mas said...

sedappnya tepung bungkus..
lama dah kak mas tak makan...

izahdaut said...

mil akak buat jual kuih ni.1st time akak makan kuih mil, yang paling sedap!! adeh.. 3 bungkus tak puas makan..tapi dah org nak buat jual nampak buruk benor kalau akak melantak bebanyak kan.ahakss...

lor ngapa tak suh akak ngambiknya.akak sudi aje..haha

Zalieda Zaliedana said...

Kak Mas,
A"ah sy pong lama xmkn,kbetulan dun pisang da lagi,tuh yg wat gak..Sedap kak..Meh sy bagi 2bungkuih,ngee..

Zalieda Zaliedana said...

Izahdaut,
Owh MIL aku wat jual,kebanyakkan org tua2 mmg pakar wat kuih2 tradisional nih,tapi tula,depa nih mna da sukatan tepat,dah pro men agak2 ja..Owh depan MIL jadi alal pompuan Melayau Terakhir gitu la,haha..Kak mimi hubby dia xda umah,dia pong xpandai nak drive,eh akak,kalo dekat leh tuka2 juadah,tambah2 time bulan posa kan,cam kat kg,b4 nak berbuka jer,penuh atas meja,hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnya ct... adalagi tak? meh pos sini 5 ketoiii... hehe..
akak ni bab kuih2 berdaun pisang ni selalu je bercinta nak buat... tp kalau suruh makan memang sukaaaaaaaa....