Wednesday, April 6, 2011

Menu Lunch Utk Tetamu

Assalam semua,syukur alhamdulilah dapat lagi bernafas n sihat walafiat di petang rabu ini..Kelmarin 1hari kebizian dek kerana melayan tetamu yg datang bertandang ari isnin malam,pakcik hubby 1family dari ampang datang,diorang sampai pong dah kul 9mlm,mlm tuh cuma jamu karipap yg di frozen,murtabak yg balance lagi 2biji tuh..Pas mkn tuh,terus bawa diorang pegi umah makcik hubby yg sorang lagi lak,coz dia baru lepas opret kaki patah..Pegi sana depa nih jamu mee goreng lak,aku n hubby jer xmkn,coz kami dah kenyang sgt.Blk umah pong dah 11lbh,sementara nak siap bilik utk family pakcik yg nak tdq kat umah tuh,aku n hubby tiduq kat kul1 la juga.Klmarin,ari selasa,aku suh hubby amk cuti ajer,coz blh juga hubby jaga dak dua org nih,sementra aku nak masak tuh.Pagi klmarin hubby beli nasi lemak n roti canai ajer,lunch baru aku masak,GULAI LEMAK LABU BERUDANG,AYAM GORENG BEREMPAH,DAGING GORENG BERLADA,BENDI GORENG TELUR,IKAN MASIN GORENG,PUCUK PAKU N JANTUNG PISANG REBUS,TIMUN N SAMBAL BELACAN.Tu jerla yg aku mmpu masak,sbb kalo nak suh hubby beli brg2 kat pasar,dia xpandai sgt..Labu tuh mmg kami beli kat tesco aloq staq,igt nak tgk la resepi mat gebu,dulu pernah nmpk kak izah masak,tapi dah xsempat dah la..Amik Pic pong ala kadar,time diorang masuk bilik.Kejab lagi aku update menu minum ptg lak,Owh ya teng utk kengkawan yg komen pasai syifa tuh,aku n hubby rasa dak nih xleh panas kut n maybe gak da nmpak benda2 pelik kut,ntah lah..Tapi kalo dia sejuk mmg ok ja,sbb tuhla kalo duk umah@shopping dia ok ja,coz da ekon..Papun anugerah Allah yg xternilai ini mengajar aku n hubby utk lebih mengenal erti kesabaran n mengeratkan lagi hubungan kami suami isteri..


Aku letak resepi yg di copy dari umah kak izah,resepi asal mat gebu,coz bahan2 yg aku guna sama ajer..

GULAI LABU MANIS
Sumber Asal:- Dapur Tanpa Sempadan
Sumber Resepi:-Kak Izah

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram labu manis, didadu besar2
Udang basah(AKU ADD)
8 tangkai kacang panjang, kerat pendek2
2 batang serai, dititik
1 helai daun kunyti, disiat
1 camca besar udang kering, rendam, tos dan tumbuk kasar
1/2 biji bawang besar, hiris halus?(aKU LETAK BAWANG MERAH,YG DIKISAR)
3 ulas bawang putih, dititik(AKU KISAR)
300 ml santan pekat
800 ml santan cair
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit serbuk kunyit

CARA MEMBUATNYA :-)

1. Satukan labu, bawang hiris, bawang putih, serai, serbuk kunyit dan santan cair. Kacau rata dan didihkan hingga labu 1/2 empuk. Masukkan daun kunyit dan kacang panjang. Biar mendidih.
2. Tuang pati santan, tambah garam secukup rasa dan sedikit gula, serta lada hitam. Biar mendidih perlahan sambil dikacau sekali sekala hingga labu lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain



Set lunch kami kelmarin..

10 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ct.. mcm ni nak tumpang mkn kat sana jugaklahh.. reserved nasi 2 pinggan utk akak yea... hehehe...

Zalieda Zaliedana said...

Kak Madihaa,
Hehe menu klmarin kak..Alhamdulillah diorang pong bertambah mkn..Hehe..

Chik Mimi said...

ct banyaknya menu

izahdaut said...

akak tersenyum je tengok lauk ko ct.. tu dia..tabik toing toing..sempat masak semua ni.kalau akak lepas masak melepek nak layan tetamu.dengan anak nak menepek nenen lagi..hehee

Ziey said...

siapa tetamu untung,,jemputlah ziey skali hehehe,,

Zalieda Zaliedana said...

Chik Mimi,
Yg tu jerla yg sempat kak..Ngan dak 2 orang nih lagi..

Zalieda Zaliedana said...

Kak izah,
Tu la kak,pas masak semua,nak basuh n mengemas bagai,pastu nak nenenkan anak lak,ptg lak wat menu ptg lagi,penat tuh mmg penat la gak,tapi diorang dtg sekali sekala.kalo blh kita nak bagi layanan yg sehabis baik la kan,,Tapi tu ajer lah yg termampu,hihi..

Zalieda Zaliedana said...

Ziey,
Boleh,pa salahnya,kalo dtg penang,maila umah ya..hihi..

Bee said...

wahhhh ct, meriahnya menu...!!!murah rezeki ct sekeluarga...

Zalieda Zaliedana said...

Kak Bee,
Org datang sekali sekala kak,hihi..Seronok kalo masak da yg nak mkn nih..Tengs kak..